O miejscu :
Olbrzymie zapotrzebowanie parowozów w wodę zmuszało projektantów dróg żelaznych do regularnego rozmieszczania na szlakach urządzeń umożliwiających pobranie wody.
Były to charakterystyczne, obrotowe ramiona z zaworami połączone systemem rur i pomp z systemem ujęć wody i wieżą zapewniającą właściwe ciśnienie.
Charakterystyczny kształt średzkiej kolejowej wieży wodnej spotykamy również na innych stacjach w obrębie zachodniej, śląskiej i pomorskiej DOKP. Budowane były przez zaborcę w ramach jednego projektu, który tylko nieznacznie zmieniał się w szczegółach wykonania.
Na średzkiej stacji wieża już dawno przestała pełnić swoją funkcję, zlikwidowano punkty czerpania wody (ramiona), chodź sam budynek ocalał. Niestety, pozostawiona na łasce losu wieża z roku na rok ulegała coraz większej degradacji.
O skrzynce :
Stary patent. ukryty na sposób miejski
UWAGA: Spisz litero-cyfrę potrzebną do podjęcia Finału [PKP] (Naprawdę warto).