Obiekt początkowo utożsamiałem z koleją wąskotorową (przyczółkiem wiaduktu) - jednak okazało się, że był to zły trop. Sprostowanie zamieścił w komentarzach stasiekm:
Obawiam się jednak, ze niestety nie jest to przyczółek:
-jest tylko jeden
-przed remontem drogi leśnej biegła ona na tym odcinku po wydmie (nie przecinała jej) jak teraz - nie było nad czym budować wiaduktu, widać to np. na warstwie topo na mapie OC
- pokonywanie wydmy górą, z bardzo dużym jak na kolej pochyleniem torów (na oko ok. 1%) nie ma sensu, skoro można minąć bez zbytnich kosztów bokiem
-materiał (cegła) i lekka konstrukcja wykluczają obciążanie tej budowli wiaduktem
Duża ilość przepustów kablowych oraz zasilanie elektryczne sugeruje bezobsługową (wejście przez klapę) stację wzmacniakową łączności telefonicznej, prawdopodobnie wojskowej. W czasie spaceru widziałem sporo ceramicznych osłon kabli oraz resztki pancerzy stalowych jak i rowy po wykopywaniu kabli do recyclingu na złomowisku.
OPIS:
Kilka lat temu nadleśnictwo usypało tu nową, szutrową drogę. W trakcie budowy częściowo odsłoniły się fragmenty fundamentów obiektu. Miejsce jest spokojne i bardzo przyjemne, położone tuż przy czerwonym szlaku pieszym (obwodnica Warszawy). Niedaleko stąd znajduje się interesujące skupisko starych dębów ("Dęby Gajowego") oraz zlikwidowana jednostka wojskowa (10 dywizjon techniczny - kompleks "Struga") .
Skrytka znajduje się wewnątrz pomieszczenia stacji. W środku zazwyczaj zbiera się woda, jednak do podjęcia skrzynki nie potrzeba kaloszy. Przyda się latarka. Wewnątrz widoczne są jeszcze oryginalne elementy wyposażenia (lampy pod sufitem). Miejsce osiągalne tylko pieszo lub rowerem. Auto najlepiej pozostawić na leśnym parkingu w Strudze. Stamtąd spacerem około 2 km.
Uwaga: aby opuścić miejsce ukrycia, trzeba się będzie trochę podciągnąć na rękach (z poziomu ramion). Przed wejściem upewnij się, że nie sprawi ci to problemu.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Parking | --- | Parking | |
Parking | --- | Przy szlabanie. |