Ostatni punkt na trasie to skrzynka finałowa zlokalizowana na świeżo wyremontowanym kwidzyńskim dworcu kolejowym.
Na początek trochę historii:
Pierwszy dworzec w Kwidzynie powstał w 1883 r. dosłownie w polu, na wschód od rogatek ówczesnego miasta. Wraz z pojawieniem się kolei miasto zaczęło systematycznie rozbudowywać się w jej kierunku. Do lat 20-tych XX w. cały wolny teren między starówką a dworcem prawie zupełnie zapełnił się nowymi budynkami. Stary dworzec, sądząc po kształcie, był parterowym dworcem barakowym w jego największej odmianie - podobnym do tych w Gardei czy Myślicach. Mimo że był bardzo prostą budowlą, to miał wydzieloną bryłę magazynu towarowego, przylegającego do prostokątnego baraku z kasą i poczekalnią. Dworce tego typu były charakterystyczne dla całej linii Toruń - Malbork.
Obecny budynek dworca należy do najlepiej zachowanych neogotyckich dworców z czasów pruskich. Reprezentacyjną, obszerną budowlę zaprojektowano zgodnie z gustem epoki. Przełom XIX i XX był złotym wiekiem Prus, bogacące się miasta oczekiwały od zarządu kolei pruskich KPEV zamiany prymitywnych dworców barakowych (lub innych pochodzących z początków kolei) na bardziej prestiżowe gmachy. Tam gdzie obroty to uzasadniały, budowano od podstaw nowe ceglane dworce o wyszukanych kształtach, z wyraźnym nawiązaniem do architektury krzyżackich zamków.
Nowy dworzec w Kwidzynie postawiono na południe od pierwszego - barakowego (patrz porównanie stacji 1889-1928 powyżej). Budowę rozpoczęto przypuszczalnie w 1900 r. a ukończono w 1901 r.
Mimo dziesiątek lat funkcjonowania zmiany w wyglądzie były raczej kosmetyczne. Szczęśliwie, w trakcie przeprowadzonego niedawno remontu dachu, zachowano dachówkę i prócz drobiazgów nic nie szpeci zabytkowej bryły. Cała stolarka drzwi wygląda na oryginalną. Wymieniono zegar. Tarcze herbowe po wojnie "zmodyfikowano". Ta z krzyżackim krzyżem znikła, zaś na drugiej czarny orzeł został zamieniony na białego.
Obecnie:
W 2012 r., po kilkunastu latach starań, samorząd Kwidzyna przejął za nieco ponad 200 tys. zł znajdujący się w tym mieście dworzec kolejowy. Obiekt znajduje się na liście zabytków. Miasto, dzięki funduszom unijnym, przeprowadziło remont obiektu. Projekt obejmujował też zagospodarowanie terenu – m.in. przebudowę ciągów komunikacyjnych, budowę zatok autobusowych oraz ciągów pieszo-rowerowych.
Dworzec został uroczyście udostępniony mieszkańcom 14 grudnia 2018 roku. Obiekt pełni kilka funkcji. Jedną z nich jest kulturalna – w budynku siedzibę znalazła Biblioteka Miejsko-Powiatowa. Zaprojektowano m.in. poczekalnię multimedialną.
W budynku dworca znalazło się tez miejsce na funkcję transportową. Przewidziano skrytki na przechowanie bagaży oraz informację turystyczną. Działa już kasa, poczekalnia oraz toaleta. Na razie jednak – do czasu zakończenia remontu linii 207 z Grudziądza do Malborka – pasażerowie muszą korzystać z komunikacji zastępczej.
Źródło: transport-publiczny.pl i fotopolska.eu
SKRZYNKA: Kordy zaprowadzą Cię przed główne wejście do budynku. Udaj się do punktu informacji turystycznej, zapytaj o skrzynkę (walizkę) i podaj hasło, które składa się z dwóch cyferek spisanych ze skrzynek z GeoŚcieżki.
UWAGA! SKRZYNKA DOSTĘPNA CODZIENNIE W GODZINACH 5.00 - 22.00.