Most Dębiński łączy lewobrzeżną dzielnicę Wilda (Dębina) z prawobrzeżną dzielnicą Nowe Miasto (Starołęką).
Pierwsza konstrukcja w tym miejscu powstała w 1875 roku. Był to obronny most kolejowy o długości około 180 metrów. Most z obu stron zamykały bramy o żelaznych wrotach. Zdobiły je wieżyczki. Na przyczółku zachodnim od strony północnej i na przyczółku wschodnim od strony południowej zbudowano budynki łączące funkcję blokhauzów i wartowni na planie prostokąta o wymiarach 6 m na 9 m, które krótszym bokiem były zwrócone do bramy. Ich czoła miały obwód półkolisty, wyposażono je w strzelnice dla karabinów. Budynki te wieńczyły blanki.
W 1903 roku dodano kładkę dla pieszych, a w 1910 roku od strony południowej, na osobnej konstrukcji kratownicowej ułożono drugi tor. Bramy i blokhauzy-wartownie rozebrano w dwudziestoleciu międzywojennym.
Most został wysadzony przez wycofujące się we wrześniu 1939 polskie wojsko. Niemcy dość szybko odbudowali oba tory wykorzystując do tego celu resztki zniszczonego mostu. Nowa konstrukcja miała budowę blachownicową. Most został ponownie wysadzony przez wycofujące wojska, tym razem niemieckie, podczas walk na początku 1945 roku.
Most ponownie odbudowano po zakończeniu II wojny światowej, przy czym konstrukcja toru południowego nawiązuje do pierwotnej konstrukcji.
W celu odnalezienia keszyka należy wybrać się na spacer kładką dla pieszych. Następnie zlokalizować stare znaki nawigacyjne dla statków umieszczone na barierze mostu. Po środku pomiędzy nimi schował się nasz magnetyczny kesz. Jest to mikro skrzyneczka więc zawiera tylko logbook. WEŹCIE COŚ DO PISANIA !!
Polecamy poczekać na przejeżdżający pociąg. Szczególnie towarowy robi wrażenie - cały most zaczyna drgać.