WWK: Wrocław Nadodrze
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 51 na mapie
Rok budowy: 1868; Nazwy historyczne: Breslau Oderbahnhof (1868 - 1875), Breslau Odertor (1876-1900, 1910 - 1915, 1931 - 1945), Breslau Odertorbahnhof (1901 - 1909, 1916 - 1930), Wrocław Nadodrze od 1945)
Wrocław Nadodrze - stacja kolejowa i przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych dworców, powstały w 1868 wg. projektu Hermanna Grapowa.
Pierwsza próba połączenia Wrocławia (przez Oleśnicę, Kluczbork, Lubliniec) z terenami Górnego Śląska została podjęta przez Kolej Opolsko-Tarnogórską (Oppeln-Tarnowitzer Eisenbahn) już w 1855 r. Dopiero jednak po rezygnacji (w 1859 r.) Kolei Górnośląskiej z koncesji na to połączenie ponownie podjęto ten pomysł. Koncesję uzyskano w dn. 13.11.1865 r. ubiegając tym samym wysiłki utworzonego około 1862 r. Towarzystwa Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oderufer-Eisenbahngesellschaft). Ostatecznie obie spółki połączyły się w 1868 r. pod nazwą tej ostatniej.
Jednotorowy szlak do stacji Wrocław Nadodrze wyprowadzono z Fosowskich a otwarcie ruchu nastąpiło 15.11.1868 r. (chociaż na odcinku Nadodrze-Oleśnica już 28.05.1868 r.). Drugi tor szlaku do Oleśnicy wybudowano prawdopodobnie przed 1886 r. Po modernizacji Dworca Głównego (Breslau Hauptbanhof) w latach 1901-1905, przyszła kolej na modernizację stacji Wrocław Nadodrze (w 1912 r.). W ramach modernizacji wybudowano nowe perony i tunele oraz przebudowano część towarową. Prace te przerwał wybuch I wojny światowej. Dokończono je w latach 20-tych ubiegłego wieku.
W latach 1967-1970 nastąpiła przebudowa urządzeń sterowania ruchem. Na nastawni dysponującej WN zamontowano urządzenia typu E (Ericsson) a na nastawni wykonawczej (WN1) pozostawiono zmodernizowane urządzenia suwakowe typu VES. Jest to jedna z niewielu nastawni wyposażona w takie urządzenia. W 1972 nastąpiła elektryfikacja linii Kalety-Lubliniec-Kluczbork-Wrocław Nadodrze (otwarcie nastąpiło w dn. 11.09.1972r.)
Lata 70 i 80 to czas kiedy na naszej stacji panował wzmożony ruch tak pasażerski jak i towarowy. Z dworca rozpoczynały bieg pociągi relacji Wrocław Nadodrze-Trzebnica i Wrocław Nadodrze-Opole zaś na torach części towarowej funkcjonowała górka rozrządowa.
Obecnie stacja posiada 13 torów czynnych, 5 torów zamkniętych, około 50 zwrotnic i sygnalizatorów oraz wagę.
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *nadodrze.strefa.pl *fotopolska.eu *dolny-slask.org.pl
Hall of Fame: FTF: j_janus STF: straznik TTF: LotTrzmiela
Kesz:
Skrzynka znajduje się na kordach i zawiera jedynie logbook, zatem weź koniecznie coś ze sobą do pisania. Do jej znalezienia atrybuty powinny Wam w zupełności wystarczyć.
Swobodne szukanie możliwe jest raczej nocą ze względu na ruchliwą okolicę. Powodzenia!