Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Dworzec kolejowy - Chrzypsko Wielkie - OPA284
Linia kolejowa 368
Owner: noorbi
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 71 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 20-06-2025
Date created: 22-06-2025
Date published: 22-06-2025
Last modification: 22-06-2025
1x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
8 visitors
0 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

W sercu malowniczej Krainy Stu Jezior, w województwie wielkopolskim, znajduje się niemy świadek minionej epoki – opuszczona stacja kolejowa w Chrzypsku Wielkim. Niegdyś tętniący życiem punkt na mapie kolejowej regionu, dziś popada w zapomnienie, będąc jedynie nostalgicznym wspomnieniem dla lokalnej społeczności i celem sporadycznych wizyt miłośników kolei.

Krótka historia pruskiej precyzji i polskiej kolei

Stacja w Chrzypsku Wielkim została otwarta na początku XX wieku, jako część linii kolejowej nr 368, łączącej Szamotuły z Międzychodem. Trasa ta, budowana jeszcze w czasach zaboru pruskiego, miała strategiczne znaczenie gospodarcze, umożliwiając transport płodów rolnych, drewna oraz mieszkańców pomiędzy ważnymi ośrodkami regionu. Charakterystyczny, solidny budynek dworca z czerwonej cegły i z elementami muru pruskiego, jest typowym przykładem architektury kolejowej tamtych lat.

Przez dziesięciolecia stacja służyła mieszkańcom i turystom, którzy pociągami, często nazywanymi pieszczotliwie „Jasiem”, docierali do urokliwych zakątków Pojezierza Międzychodzko-Sierakowskiego. Była nie tylko miejscem podróży, ale i centrum lokalnego życia, gdzie krzyżowały się drogi, a odgłos nadjeżdżającego pociągu wyznaczał rytm dnia.

Zmierzch i nadzieja na nowe życie

Niestety, wraz z rozwojem transportu drogowego i zmianami gospodarczymi po 1989 roku, znaczenie lokalnych linii kolejowych zaczęło maleć. W 1995 roku zawieszono ruch pasażerski na trasie Szamotuły – Międzychód, a rok później ostatecznie wstrzymano również transport towarowy. Od tego czasu stacja w Chrzypsku Wielkim, podobnie jak wiele innych na tej linii, zaczęła popadać w ruinę.

Obecnie budynek dworca, choć wciąż zachowuje swój architektoniczny urok, nosi wyraźne ślady upływu czasu. Wybite szyby, odpadający tynk i zarastające tory kolejowe tworzą melancholijny obraz miejsca, które utraciło swoją pierwotną funkcję. Mimo to, stacja nie została całkowicie zapomniana. Jest celem wycieczek pasjonatów historii i fotografii, którzy w jej murach i otoczeniu odnajdują ducha przeszłości.

W ostatnich latach pojawiła się jednak iskierka nadziei na rewitalizację linii kolejowej nr 368. Samorząd województwa wielkopolskiego planuje odbudowę i ponowne uruchomienie połączenia między Szamotułami a Międzychodem. Inwestycja ta, choć skomplikowana i kosztowna, mogłaby przywrócić życie nie tylko zapomnianym stacjom, takim jak ta w Chrzypsku Wielkim, ale również stać się nowym impulsem rozwojowym dla całego regionu. Czas pokaże, czy pociągi znów zagoszczą na malowniczej trasie wśród jezior i lasów.

Kesz

Mikrus na kordach

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Dworzec w wiśniowej szacie
Spoiler
Log entries: Found 1x Not found 0x Note 0x All entries