Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Linia kolejowa numer 27 - OP83GW
Stacja Toruń Grębocin
Owner: Czarodziej
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 68 m. ASL.
 Region: Poland > kujawsko-pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Archived
Date hidden: 28-03-2015
Date created: 29-07-2014
Date published: 28-03-2015
Last modification: 21-06-2019
16x Found
1x Not found
0 notes
watchers 3 watchers
33 visitors
8 x rated
Rated as: Average
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Bike  GeoHotel  Take something to write  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Stacja Toruń Grębocin - Linia kolejowa numer 27

Stacja dzisiaj


Historia linii

Linia wybudowana w 1915 r. przez niemiecką armię jako wąskotorówka o standardowym rozstawie 600 mm. Po odzyskaniu niepodległości rozpoczęto prace nad budową nowych, wariantowych połączeń między terenami dawnych zaborów. Jednym z nich miała być linia łącząca Nasielsk z Toruniem i będąca najkrótszym połączeniem między Warszawą i Toruniem. Przebudowa na linię normalnotorową odcinka Sierpc – Toruń została zrealizowana dopiero po kilkunastu latach. Budowę całego odcinka (80 km) rozpoczęto w 1935 r. na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 18 kwietnia 1935 r, Linia została otwarta dla ruchu tymczasowego dnia 9 grudnia 1936 r., oficjalne otwarcie miało miejsce dnia 21 listopada 1937. Po uruchomieniu linii wykonano jeszcze prace przy rozbudowie stacji w Sierpcu oraz pomniejsze prace uzupełniające i wykończeniowe.
Po II wojnie światowej po linii kursowały pociągi głównie w relacji Toruń Główny ↔ Sierpc ↔ Nasielsk (osobowe, kilka par dziennie), przez wiele lat także pospieszny Warszawa ↔ Kołobrzeg. W pewnych latach jeździły pociągi w relacjach Warszawa ↔ Toruń Główny (osobowy) i Warszawa ↔ Toruń Wschodni ↔ Grudziądz (pospieszny).

Ostoja parowozów
Linia kolejowa numer 27, to jedna z linii w Polsce, na których ruch parowozów utrzymywał się najdłużej i nie poddawał się wszechobecnym zmianom taboru. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy było bardzo późne otrzymanie nowego taboru przez stację Sierpc. Pociągi osobowe były obsługiwane przez parowozy Ok1, natomiast pospieszne przez Pt47. W połowie lat 70. parowozy Ok1 zastąpiono Ol49, natomiast Pt47 zastąpiono lokomotywami spalinowymi SP45. W takim układzie pociągi kursowały do 1992 r., kiedy to z linii wycofano trakcję parową i zastąpiono ją spalinową reprezentowaną przez lokomotywy SP45.


Czasy współczesne
W 2002 roku zawieszono połączenia. Po protestach mieszkańców w roku 2004 przywrócono połączenia, ale były to już tylko pociągi Toruń – Sierpc i Sierpc – Nasielsk. W lutym 2007 r. zawieszono przewozy pasażerskie na odcinku Toruń – Sierpc, by uruchomić je po 5 miesiącach. Pod koniec 2007 r. obsługę na odcinku Toruń – Sierpc przejął operator Arriva RP, używając do tego szynobusów MR/MRD.
Obecnie na linii są prowadzone przewozy pasażerskie na odcinkach Toruń – Sierpc (szynobusy spółki Arriva RP) oraz Sierpc – Nasielsk (wagony motorowe , szynobusy spółki Koleje Mazowieckie). Prowadzone są również liczne przewozy towarowe, głównie z Torunia do Płocka.
Nie ma co się oszukiwać - ruch osobowy na tej linii kolejowej praktycznie wygasł. W momencie publikowania tej skrzynki Arriva RP uruchamia dwie pary pociągów.

Skrzynka
Pojemnik rozmiaru normalnego, ukryty bezpośrednio na terenie kolejowym. Skrzynka posiada atrybut niebezpieczna ze względu na ruch kolejowy. Skrzynka na koordach. W razie problemów podpowiedź kodowana.
Skrzynka jest geohotelem - proszę o wymianę geokretów przynajmniej w stosunku 1:1!
Proszę o staranne i ostrożne maskowanie!

 

ς

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Budowa toru