Kondi&Team przedstawiia histotię ocalenia parowozu.
Krótki opis techniczny parowozu model - Ty2, Ty42:
Lata budowy |
|
1'E |
|
146,9 t |
|
Długość z tendrem |
22 975 mm |
1633 KM (1200 kW) |
|
Maksymalna siła pociągowa |
16 300 kG |
75 km/h |
|
Typ tendra |
30D42 |
Ciśnienie w kotle |
16 at |
Powierzchnia rusztu |
3,9 m² |
Średnica cylindra |
600 mm |
Skok tłoka |
660 mm |
Średnica kół napędnych |
1 400 mm |
Średnica kół tocznych |
850 mm |
Więcej na http://pl.wikipedia.org/wiki/Ty2/Ty42
Rok produkcji: 1943
Numer fabryczny: 3967
Miejsce produkcji: Schichau - Elbląg - Niemcy
Produkcja dla potrzeb wojennych. Po zakończeniu II wojny światowej w ramach reparacji wojennych wywieziony do ZSRR. Tam przeszedł modernizację polegającą na zamontowaniu klinów osiowych na wszystkie osie parowozu, założenie suwaków Trofimowa oraz modernizację kotła i stał jako rezerwa na wypadek wojny.
W czasie zimy stulecia w latach 1961/62 roku tabor przewozowy Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego uległ dużemu zubożeniu w związku z tym zaistniała potrzeba nowych zakupów lokomotyw i wagonów. Wagony zostały zamówione i wykonane w firmie Konstal Chorzów, lokomotywy elektryczne zakupiono w Wielkiej Brytanii oraz w rodzimej wytwórni - PAFAWAG, natomiast lokomotywy dla podstaw pod koparki zakupiono w ZSRR z zapasów wojskowych - dla potrzeb PMP PW zakupiono 25 sztuk parowozów serii Ty2 z czego 20 sztuk przydzielono do Kopalni Piasku Podsadzkowego "Szczakowa". Z tego właśnie zakupu pochodzi parowóz Ty2-5680, który rozpoczął służbę w 1964 i pracował do 1994 r. Ostatnią naprawę główną miał wykonaną w 1993 r. i do 1997 r. pracował sporadycznie jako kocioł grzewczy w czasie zimy przy obsłudze solanki. W 1998 r. został postawiony jako "Zasłużony Emeryt" przed Biurowcem PCC RAIL S.A. gdzie stał do 21 września 2010 r.
Tekst i zdjęcia:
ostatni miłośnik parowozów w PCC RAIL S.A.
Piotr Chmura – maszynista parowozu Ty2-5680
Ciąg dalszy historii tej wspaniałej maszyny wyglądał dramatycznie. Właściciel, firma DB Schenker (która nabyła PCC RAIL) zadecydował o sprzedaży parowozu firmie KEM zajmującej się m.in. obrotem złomem.
Na szczęście, dzięki zaangażowaniu miłośników kolei i zabytków z Polski oraz z zagranicy udało się przekonać zarząd DB Schenker do zmiany decyzji. Parowóz został ocalony!
Zapis dramatycznych wydarzeń (w kolejności chronologicznej):
Co do skrzynki:
Koordy wskazują miejsce ukrycia skrzynki.
Kesz nie jest ukryty na terenie obiektu.
Do podjęcia nie będą potrzebne żadne dodatkowe narzędzia.
Na pierwszych trzech znalazców znajdują się certyfikaty.
Powodzenia:Kondi,Ala i Zbyszek,czyli Kondi&Team.
12.09.2012 Zmiana miejsca ukrycia, nowy hint
26.04.2013 Do trzech razy sztuka, niestety poprzednie ukrycia nie wytrzymały. Zmiana miejsca ukrycia, nowy hint