Ostrów Wielkopolski koleją stoi od dawna. Historia rozpoczyna się w 1875 roku, gdy na 2-torowej linii kolejowej Poznań – Kluczbork (linia uruchomiona 10 grudnia tego samego roku, dł. 200,9 km), wybudowano stację Ostrów Wlkp. Stacja ta nosiła wówczas nazwę Ostrowo.
Już w roku 1888 stała się stacją węzłową dzięki budowie trasy Leszno - Krotoszyn - Ostrów. Kolejnymi odnogami linii kluczborskiej były ciągi: do Skalmierzyc (1896) i do Odolanowa (1909). W latach 1906 - 1922 przez węzeł kursowały pociągi relacji Warszawa - Poznań, a od 1910 Warszawa-Wrocław. W 1920 r. stację przemianowano na Ostrów Wielkopolski, którą, z krótką wojenną przerwą, nosi do dzisiaj. Wszystkie linie wychodzące ze stacji zelektryfikowano w latach 1973-1987.
Ostrów dużo zyskał dzięki kolei, dynamiczny rozwój miasta połączony z budową mieszkań pracowniczych, początkowo domów i kamienic, później całych osiedli, przyciągał do miasta ludzi szukających pracy. W najlepszym dla ostrowskiej kolei czasie, tj. w latach ’70, państwowa PKP miała w Ostrowie zatrudnionych ponad 20 tysięcy kolejarzy (przy nieco ponad 80 tys. mieszkańców), a każdy mieszkaniec miasta miał w rodzinie jakiegoś kolejarza. Samych maszynistów pracowało w Ostrowie 1200 osób, a wybudowane w 1920 roku, ogromne ZNTK (Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego), zatrudniały 8500 pracowników. Ponadto zlokalizowane tu były; rejon utrzymania dróg, własna stolarnia i kuźnia, zakład nieruchomości, energetyka kolejowa, tzw. wagonówka, a nawet piekarnia i własne ogrodnictwo kolejowe posiadające wielkie szklarnie.
Niestety lata ’90 mocno ograniczyły prężność działania kolei w kraju, co odbiło się również na mieście. Dziś nadal pracuje tutaj ok. 120 maszynistów, a dziennie odjeżdża stąd 76 pociągów osobowych i pośpiesznych (zliczone dnia 04.07.18 r.) i mnóstwo towarowych.
Kilometr osi stacji dla poszczególnych linii:
-Linia nr 272 (Kluczbork - Poznań) oś stacji Ostrów Wlkp. : 86,254 km
-Linia nr 14 (Łódź Kaliska - Tuplice) oś stacji Ostrów Wlkp. : 136,121 km
-Linia nr 355 (Ostrów Wlkp. - Grabowno Wielkie) oś stacji Ostrów Wlkp. : 0,000 km - początek linii.
Łącznie zatem jest pięć kierunków w których wybiegają szlaki kolejowe z Ostrowa Wlkp..
Tory kolejowe zajmują spory teren, praktycznie w centrum miasta. Seria "Szlakiem kolejowym", zlokalizowana jest na wszystkich skrzyżowaniach kolejowo - drogowych i pieszych w formie wiaduktów i kładek, położonych w granicach miasta, po to by pokazać jak wkomponowana jest kolej w życie miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Serię uzupełnia skrzynka "Skrzyżowanie pięciu szlaków - OP69D9", zlokalizowana na największym wiadukcie kolejowo - drogowym w obrębie miasta.
> > > > > > > Kesz należy do geoŚcieżki (Nie)oczywisty Ostrów Wielkopolski < < < < < < <
W hołdzie Stanisławowi Orpelowi - pracownikowi hali lokomotywowni PKP, zamordowanemu w miejscu pracy przez hitlerowców, dnia 23.X.1943 roku, oraz byłym i obecnym kolejarzom Ostrowa Wlkp.
Informacje:
Skrzynka tradycyjna, ale wiadomo jak bywa w rejonach wiaduktów, kordy potrafią wariować.
Proszę uważajcie, by nie spalić kesza.
Na wejściu:
loogbook, kilka gadżetów na wymianę.
Krótki wpis do logu bardzo mile widziany, oczywiście bez spojlerów :)
Owocnych poszukiwań!
by Tom and Flo