Samolot Suchoj Su-22 powstał w 1984 roku jako zmodernizowana wersja rozwojowa samolotu szturmowego Su-17M2 o przedłużonym i opuszczonym przodzie kadłuba poprawiajającym widoczność z kabiny pilota. Była to pierwsza wersja samolotu szturmowego biura konstrukcyjnego Suchoja z radarem dopplerowskim i laserowym dalmierzem Fon-1400 w stożku. System nawigacyjny i celowniczy połączono w jedno elektroniczne urządzenie nawigacyjno-celownicze. Od poprzednika rózni się również zastosowaniem nowego mocniejszego silnika turboodrzutowego R-29B wykorzystanego w samolocie myśliwskim MiG-23, oraz zmienioną grzbietową płetwą na górze kadłuba, a także nieco zmniejszonym zakresem skosu skrzydeł. Osiągi nowego samolotu w zasadzie nie uległy większym zmianom poza nieco większym udźwigiem uzbrojenia oraz pułapem maksymalnym. Znacznie zwiększył się natomiast zasięg samolotu oraz awionika co stanowi duży skok technologiczny w porównaniu z Su-17(Su-20) pomimo, że zewnętrznie obie wersje są do siebie podobne
.
Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Skrzydła o zmiennej geometrii (skos od 30° do 63°). Wlot powietrza w przodzie kadłuba ze stożkiem z wyposażeniem radiolokacyjnym oraz dalmierzem laserowym. Kabina hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Zbiorniki paliwa w kadłubie i skrzydłach. Podwozie z kołem przednim chowane w locie.
O KESZU: SCHOWAŁ SIĘ ON W GŁĘBI MASZYNY!!
Teren Politechniki Poznańskiej jest teren "strzeżonym" wiec w godzinach po północy może być problem z wejściem. Osobiście nigdy nie miałem problemów . Na teren PP jest kilka wejść zalecam wejście od akademików od strony Kornickiej albo od Piotrowa.