Linia kolejowa przekraczająca rzekę Drwęcę pod Samborowem była elementem ważnym ze względów strategicznych. Stąd zbudowano tu w 1870 roku blokhauz - dwa bunkry z cegły z wieloma otworami strzelniczymi na dwóch poziomach oraz wieżyczkami dla dział na szczycie każdej z wież. Oba bunkry były połączone poterną - podziemnym korytarzem biegnącym pod torami kolejowymi. Pierwotnie były one wyposażone w karabiny maszynowe i armatę szybkostrzelną obsługiwane przez dwa plutony.
Oprócz torów kolejowych znajduje się w tym miejscu jaz na rzece. Obie strony rzeki są połączone mostkiem po którym przebiega też szlak turystyczny rowerowy.
Obiekt leży przy linii nr 353 Poznań Wschód – Skandawa w gminie Ostróda w województwie warmińsko-mazurskim. Przejeżdżają tędy pociągi do Olsztyna, Gdyni, Jabłonowa Pomorskiego, Iławy, Torunia i Bydgoszczy.
Jaz Samborowo ( dalszy tekst z archiwizowanego kesza OP0250 SNUFFERA)
Jazo-most znajduje się w miejscowości Samborowo (d. niemiecka nazwa Bergfriede), na rzece Drwęcy na około 160 km biegu rzeki przy drodze krajowej nr 16 (Olsztyn-Grudziądz) i linii kolejowej Ostróda-Iława.Most jest dobrze widoczny z szosy.
Jaz piętrzy wodę jeziora Drwęckiego lub wypuszcza nadmiar wody w okresach wezbrań. Dzięki tej budowli możliwa jest żegluga na odcinku Miłomłyn - Ostróda.
Jaz wybudowano około 1870 roku. Później, około 1920 roku został przebudowany. Ta hydrotechniczna budowla ulokowana została między filarami mostu kolejowego na trasie Olsztyn - Iława. Jaz składa się z 3 części, każde o szerokości około 7 m. Dwa skrajne przęsła zamykane są drewnianymi szandorami, które umieszczane są tam ręcznie. Środkowa część jazu podzielona jest także na 3 części - środkowa to betonowe koryto o szerokości około 3 m, zamykane drewnianą zasuwą opuszczaną przy pomocy mechanizmów korbowych; dwie skrajne części zamykane są także drewnianymi szandorami.
Obok jazu ładny kamienny most kolejowy - mozna powiedzieć, że obie budowle sa w zasadzie nierozerwalne. Po obu stronach mostu duże ceglano-betonowe strażnice, których zadaniem było szachowanie mostu, rzeki i kanałku wpadającego do Drwęcy, a który był używany do spławiania towarów z pobliskiego (także zachowanego ok 300 m od mostu) elewatora.
Jaz stanowi atrakcję na trasie szlaku kajakowego po rzece Drwęcy.