Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Peron 13 - OP9L71
Dworzec oglądany z nietypowej strony
Owner: mlkv.72
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 172 m. ASL.
 Region: Poland > opolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 12-09-2022
Date created: 17-09-2022
Date published: 10-10-2022
Last modification: 24-06-2024
17x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
94 visitors
9 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  GeoHotel  Take something to write 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Dworzec jest często pierwszą wizytówką miasta. Miejsce, w którym ukryty jest kesz, jest niemal widoczne dla wysiadających z pociągu, jednak aby się do niego dostać, nie wolno przechodzić przez tory. Kiedy go znajdziemy, zobaczymy dworzec od strony południowej. Bramka, przy której został zainstalowany, niewątpliwie pochodzi jeszcze z XIX w. Sam dworzec, który powstał w latach 1869-1870 jest wpisany do rejestru zabytków. Został gruntownie wyremontowany, a stacja należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Drezno – Wrocław – Kraków – Kijów, została zmodernizowana w 2010 r. W trakcie tego remontu odkryto i powtórnie zasypano nieznane wcześniej podziemne przejście.

Budynki PKS widoczne obok to dawna fabryka męskich ubrań Franza Kuhnerta. Założył ją w Brzegu w 1909 r. jako 19-latek, dziś interes prowadzi jego wnuk Horst w Hanowerze. Oprócz zwykłych ubrań już przed wojną produkowano w Brzegu mundury dla Wehrmachtu. Stało się to zresztą specjalnością firmy, a odbiorcą jest dziś nie tylko Bundeswehra.

Wychodząc z dworca i kierując się w lewo, należy przejść pod wiaduktem. Zaraz za nim można skorzystać ze schodków, ale z uwagi na ich stan nie jest to zalecane, jeśli zależy nam, aby przetrwały kolejne dekady. Idąc dalej, trafimy na historyczny początek ulicy 1 Maja (przed wojną Schlüsselndorfer Straße), będący przedłużeniem dawnej ulicy Piastowskiej. Zanim powstała kolej, najpierw tory, a potem wiadukty, była to jedna droga i możemy stojąc w tym miejscu odtworzyć sobie w wyobraźni jej przebieg dzięki zabytkowej kostce brukowej i ciągowi drzew.

Do kesza kierujemy się w prawo szukając wspomnianej bramki.

Nie ma powodu wchodzić na teren PKP, a na torowisko absolutnie nie wolno - wszystkie tory są stale używane przez pojazdy techniczne i lokomotywy i nawet pociągi towarowe. Natomiast nie jest zabroniony spacer wydeptaną ścieżką - można nią dojść do kolejnego wiaduktu nad ulicą Starobrzeską, jednak potem trzeba zawrócić.

W skrzynce jest logbook i trzy certyfikaty. 
24 czerwca 2024 - po ponownym udostępnieniu jest nowy logbook i kilka skarbów do wzięcia :)

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Drzewo pilnujące
sznurek