Kolej Warszawski-Wiedeńska była pierwszą linią kolejową w Krolestwie Polskim i drugą w Imperium Rosyjskim. Budowana była w latach 1840-1848, a jej długość wynosi 327 kilometrów.
Droga żelazna miała pierwotnie biec przez Żarki lub Koziegłowy, jednak lokalna społeczność się na to nie zgodziła. Budowniczy uznali zatem, że położone nad Wartą osady Myszków, Mijaczów, Pohulanka oraz miasto Mrzygłód będą idealnym miejscem do poprowadzenia szlaku.
Pierwszy pociąg przez Myszków przejechał w 1846 roku. W późniejszych latach położenie Myszkowa nad rzeką Wartą i koleją z Warszawy do Wiednia miały kolejne pozytywne skutki. W okolicy zaczęli pojawiać się przemysłowcy, a najważniejsi z nich to:
Piotr Steinkeller - który poprowadził kolej do Myszkowa
Dawid Baurertz - który rozwinął hutnictwo
Artur Steinhagen - potentat papiernictwa
August Schmelzer - założyciel Manufaktury Bawełny
Wacław Gembarzewski - inicjator fabryki naczyń
Dziedzictwo ów przemysłowców widać w Myszkowie do dziś i za pomocą tej GeoŚcieżki pragnę wam je przybliżyć.
Aktualnie znajdujesz się na dworcu w Myszkowie. Jest to XIX-wieczny budynek, mały, skromny i ładny. Podobny do wielu budynków dworcowych położonych wzdłuż linii z Warszawy do Wiednia. Bardzo podobny do Dworca Wiedenskiego, dworca w Ząbkowicach, czy też w Radomsku. Budynek w latach jedynego słusznie minionego ustroju został nieco zaniedbany. Początek kapitalizmu nie wpłynął pozytywnie na jego wizerunek. Dopiero na początku XXI wieku kolej odnowiła budynek, żółta farba została zdarta, a środek unowocześniony. Wymieniono wszystkie drzwi i okna. Od 2012 roku ponownie cieszy swoim widokiem.
Kesz:
Skrzynka to magnetyk, znajduje się na koordach z boku budynku dworca kolejowego. Uwaga przy podejmowaniu, jest to ściśle centrum miasta i ruch jest tu wzmożony, zwłaszcza kiedy na stacji staje pociąg, których w ciągu doby jest tu kilkadziesiąt.