Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Oława: Przystanek PKP Oława Zachodnia - OP9G9S
Eigenaar: Zabard 2
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 148 meter NAP
 Provincie: Polen > dolnośląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Tijd: 0:02 h    Lengte: 0.20 km
Geplaatst op: 01-12-2021
Gemaakt op: 01-12-2021
Gepubliceerd op: 01-12-2021
Laatste verandering: 22-06-2025
21x Gevonden
1x Niet gevonden
2 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
48 x Bekeken
14 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Accessible for disabled  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Historia:

W latach 70 XX wieku Oława przeżywała dynamiczny rozwój w Zachodniej części miasta w połowie lat 70 rozpoczęła się budowa dużego osiedla bloków mieszkalnych które nazwano OS. Jana III Sobieskiego, Wraz z budową osiedla pojawiły się potrzeby komunikacyjne mieszkańców wielu z nich dojeżdżało do pracy we Wrocławiu czy też w Oławie gdzie przemysł ulokował się głównie na wschodnich rubieżach miasta. Już wtedy rozważano budowę przystanku kolejowego na linii górnośląskiej w okolicy nowo powstającego osiedla Sobieskiego. Jednak z ówczesnych planów nic nie wyszło, kolejną okazją była modernizacja linii kolejowej nr. 132 na początku 21 wieku jednak również wówczas w sprawie budowy przystanku nic się nie działo. Lata mijały a populacja Oławy i okolic wzrastała coraz więcej osób potrzebowało dojeżdżać do pracy np. do Wrocławia pociągiem co oznaczało podróż na stację Oława oraz stanie w korkach. Powodowało to że dużej liczbie osób z zachodniej części Oławy korzystniej było dojechać do stacji Lizawice gdyż jadąc najczęściej przez Zabardowice unikało się korków. W planach były dwie lokalizacje przy ulicy wiejskiej ( koło miejskiej ciepłowni ) bądź w okolicy ulicy Brylantowej.

Budowa:

19 Maja 2021 roku Przystanek Oława Zachodnia został wpisany na listę podstawową 200 przystanków na lata 2021-2025. Również w roku 2021 zdecydowano iż ostatecznie przystanek powstanie przy ulicy Brylantowej Przystanek będzie miał dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 m o wysokości peronów 76 cm ułatwiające wsiadanie osobą z trudnościami w poruszaniu się, z bezkolizyjnym dojściem na perony za pomocą schodów wind i pochylni, oba perony zostaną połączone przejściem podziemnym z pochylniami. Lokalizacje tą wybrano ze względu na centralne położenie przystanku pomiędzy Nowym Otokiem i Osiedlem Sobieskiego jak również ze względu na dynamiczny rozwój zabudowy w najbardziej zachodniej części Oławy, Ta lokalizacja została również wybrana aby przejściem podziemnym zastąpić nielegalne i niebezpieczne przejście przez tory które w tym miejscu pomimo starań PKP nadal pozostawało popularnym przejściem przez tory. Sprawy nie polepszały oblachowane ASDIKI które sprawiały iż jeszcze łatwiej można było przekroczyć tory w tej lokalizacji. W 2022 roku przetarg na budowę przystanku kolejowego wygrała firma Infrakol Sp. z o.o. Sp. K z Jawora. Również w 2022 roku odbyło się głosowanie w sprawie nazwy mającego powstać przystanku, W głosowaniu były takie nazwy jak Oława Osiedle, Oława Nowy Otok, Oława Sobieskiego i zwycięska nazwa czyli Oława Zachodnia. Przez 2023 rok były prowadzone prace przygotowawcze co było związane z negocjacjami miasta Oława w sprawie poszerzenia światła przejścia pod torami do 6 metrów. Ten czas wykorzystano do przeniesienia urządzeń ASDEK ( Urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru ) znajdującego się przed każdą stacją kolejową. Prace ruszyły w 25 lutego 2024 roku kiedy to firma z Jawora rozstawiła zaplecze budowy i rozpoczęła się budowa drogi dojazdowej do placu budowy. W marcu rozpoczęły się zamknięcia jednego z dwóch torów co oznaczało uruchomienie ZKA na pomiędzy stacją Oława a Lizawice było to związane z budową przejścia podziemnego. W 2024 roku powstały perony. Na początku roku 2025 w ekspresowym tempie rozpoczęła się budowa drogi dojazdowej w raz z centrum przesiadkowym do którego zostanie dociągnięta ścieżka pieszo - rowerowa z parkingiem na 104 rowery i 269 miejsc postojowych dla samochodów i motocykli po za tym ma powstać przystanek autobusowy.    

Oddanie do użytku:

W maju i Czerwcu wykonawcy zarówno przystanku kolejowego jak i centrum przesiadkowego musieli się sprężyć aby zdążyć przed nowym rozkładem jazdy który przewidywał zatrzymywanie się pociągów na przystanku, do połowy czerwca wybudowano drogę dojazdową do małego parkingu i placu do zawracania. Również piesi i rowerzyści mogą dotrzeć do stacji po chodniku. Z kolei wykonawca przystanku oddał do użytku zarówno wejście od strony Os. Sobieskiego jak i Nowego Otoku pomimo nieułożenia ostatecznej nawierzchni na pochylniach do tunelu pod torami. Mieszkańcy Oławy a szczególnie osoby mieszkające na lewobrzeżu Oławki czekali na ten moment 50 lat pomimo wczesnej pory na przystanku kilkadziesiąt osób oczekiwało z odpalonymi kamerami na pierwszy pociąg który planowo miał się zatrzymać na przystanku. 15 Czerwca 2025 roku o godzinie 5:32 na przystanku zatrzymał się pierwszy planowy pociąg relacji Wrocław-Racibórz. Niemal wszyscy go sfilmowali a niektórzy w tym ja pojechali aby mieć na pamiątkę historyczny bilet. Obecnie przejście jak i sam przystanek stanowi cel spacerów jak i oczywiście służy potrzebą komunikacyjnym mieszkańców zachodniej części Oławy. W ten sposób również Oława posiada najstarszy i najmłodszy w Polsce obiekt obsługi ruchu pasażerskiego w postaci tego przystanku i Dworca w Oławie z 1842 roku co czyni Oławę wyjątkową pod względem kolejowym miejscowość.

O keszu:

mikro 8 ml.

Uwaga !!!

Aby podjąć kesza nie trzeba chodzić po torach ani niebezpiecznie blisko nich. Z racji na miejsce uważaj na mugoli aby nie spalić skrzynki. Nie szukaj kiedy w obiekcie na przeciwko siedzą mugole.

Rules of reactivation Skrzynkę można śmiało reaktywować Jeżeli skrzynka zaginęła lub któryś z elementów skrzynki jest uszkodzony.
Read more about reactivation of geocaches here
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Logs: Gevonden 21x Niet gevonden 1x Opmerking 2x Afbeelding 4x Alle logs Galerij