"W poniedziałek 30 VI 1410 r. król Władysław zwinąwszy obóz we wsi Kozłów przybył nad Wisłę powyżej klasztoru w Czerwińsku na miejsce, gdzie został ustawiony most na łodziach, które polecono sporządzić pod Kozienicami. W tym samym dniu król przekroczył most i rzekę, a za nim podążyło całe wojsko królewskie według obmyślanego porządku, wraz z ciężarem bombard i zaopatrzenia oraz innym obciążeniem." (T.M. Nowak, O technice budowy mostów polowych w Polsce w w. XV do XVII).
Podstawą zbudowanego mostu były drewniane łodzie wiślane. Ich cechami niezbędnymi przy budowie mostu była płaskodenność, wrzecionowaty kształt, pochyłe burty, uszczelnienie od wewnątrz tzw. żują - sierścią zwierzęcą zmieszaną z dziegciem. Taki kształt i cechy był zbliżony do XVIII wiecznej łyżwy, dlatego most Jagiełły określa się mianem mostu łyżwowego.
Jego konstrukcję przygotowano potajemnie zimą i wiosną 1410 w Puszczy Kozienickiej, spławiono Wisłą i zmontowano 30 czerwca, co pozwoliło polskim wojskom na sprawne sforsowanie rzeki w ciągu trzech dni, szybką koncentrację i zaskoczenie sił krzyżackich, co miało duży wpływ na cały przebieg kampanii letniej 1410, a co za tym idzie - również bitwy pod Grunwaldem. Po zakończeniu przeprawy most rozebrano i spławiono do Płocka, po czym wykorzystano go ponownie we wrześniu 1410 r. w okolicach Aleksandrowa Kujawskiego, kiedy armia wracała po zakończeniu działań wojennych.
Budowa tego mostu i przeprawa wojsk uważane jest jako duży sukces polskiej inżynierii wojskowej.
Współcześnie można obejrzeć w Kozienicach pomnik upamiętniający budowę mostu łyżwowego, natomiast w Czerwińsku można udać się na spacer ścieżką dydaktyczną "Most Jagiełły", a w okresie wakacyjnym organizowane są spotkania w ramach programu " MOST Jagiełły - Czerwińskie spotkania z historią i kulturą średniowiecza"
---
Sam kesz założony całkowicie spontanicznie. Została mi w plecaku jedna tutka, a Czerwińsk jest wyjątkowym miejscem, niestety mocno niedoszacowanym keszersko, tak więc - pac - mamy tu nową skrytkę.