Park miejski – dawny ogród spacerowy w stylu angielskim, założony w 1824 r. przez właściciela miasta – dziedzica Rafała Bratoszewskiego.
Miejsce to powstało równocześnie z powstającą wówczas osadą przemysłową (osada ok. 1816 r.). W roku 1824 na polecenie właściciela miasta Rafała Bratoszewskiego herbu Sulima, wytyczono plac, który zaaranżowano w stylowy ogród angielski. Miała w nim swoje miejsce kawiarnia, oranżeria no i rzecz jasna domek ogrodnika - ktoś musiał dbać o zieleń.
W parku miała również powstać kaplica grobowa Bratoszewskiego, ale zrezygnowano z tego przedsięwzięcia i ostatecznie założyciel miasta po śmierci spoczął w kościele pw. św. Rafała Archanioła. Przez lata park bardzo zmienił swoje oblicze. Nie ma już opisanych powyżej zabudowań, nie przypomina ogrodu angielskiego. Obecnie jest miejscem spotkań, spacerów, chwil relaksu mieszkańców miasta. Duża ilość ławek, wytyczone alejki, porządek dają temu miejscu pozytywne wrażenie.
Pierwotnie w samym centrum parku znajdował dużych rozmiarów klomb. Obecnie w tym miejscu znajduje się pomnik - popiersie Tadeusza odsłonięty w 1964 r. Należy dodać, że jest to drugi pomnik Naczelnika Insurekcji w tym parku. Pierwszy został odsłonięty w roku 1917 i przetrwał do jesieni 1939 r. kiedy to został zburzony przez Niemców.
Historia komunikacji tramwajowej w Łodzi sięga okresu, w którym miasto znajdowało się na terenie zaboru rosyjskiego. Dokładnie 23 grudnia 1898 r.uruchomiono w tym mieście (10 lat przed Warszawą) pierwszy tramwaj elektryczny (w Łodzi nie było tramwajów konnych). Początkowo były to tylko dwie bardzo krótkie linie, obejmujące swym zasięgiem centrum miasta. Z latami trakcja elektryczna i torowa rozrosła się w potężną sieć komunikacyjną tworzącą linie podmiejskie. Jedną z takich była linia łącząca Łódź z Aleksandrowem.
Uruchomiono ją 25 lutego 1910 r. Krańcówka w Aleksandrowie znajdowała się na ówczesnym rynku, obecnie Plac Kościuszki. Bilet na całej linii przed I wojną światową kosztował odpowiednio: I klasa - nie było takiej, II klasa - 36 kopiejek, III - 18 kopiejek, dzieci do pięciu lat nie zajmujące miejsca siedzącego - bezpłatnie. W okresie II wojny światowej do pierwszego wagonu mogli wsiadać tylko Niemcy.
Po 1948 r. linia została oznakowana numerem "44". Funkcjonowała nieprzerwanie do roku 1991, po czym ją zawieszono, a transport przejęły autobusy PKS. Niestety, w 1995 r. władze miejskie Aleksandrowa podjęły decyzję o nie wznawianiu działalności linii tramwajowej i rozpoczęto demontaż torów i sieci elektrycznej.... Pozostawiono mały fragment torów, dla potomnych, taką stalową pamiątkę świadczącą o tym, że kiedyś w Aleksandrowie jeździł tramwaj.
W 2019 r. w Parku została wybudowana nowa fontanna.
Koszt fontanny: 121 tys. z przyłączami za całość wyszło: 197 tys.
Czy fontanna robi na Was takie wrażenie jak jej koszt? Sami oceńcie.
Kesz to mikro magnetyk - znajduje się tam gdzie wskazuje zdjęcie fontanny wieczorem.
W razie zaginięcia skrzynki, nie wyrażam zgody na reaktywację
Załączam stare i nowe zdjęcia parku.