PZL - 104 "Wilga"
Wilga to nie tylko ptak ale również samolot. I to o świetnej renomie. Na początku lat 60-tych powstał pierwszy prototyp. Oblatano go w 1962 roku i okazało się, że ma sporo wad. Postanowiono jednak nie zarzucać projektu, bo interesowała się nim Indonezja. W efekcie tej decyzji powstał kolejny prototyp (Wilga 2). Oblatano go w 1963 roku i tym razem była to już całkiem niezła konstrukcja. W 1965 roku wsadzono do Wilgi nowy, mocniejszy silnik, który wymusił zmianę kształtu przedniej części kadłuba. Od tej pory produkowane egzemplarze miały okrągłą obudowę zespołu napędowego. I takie, w tym kształcie były najczęściej spotykane. W 2008 roku wyprodukowano ostatni egzemplarz. Oczywiście przez te wszystkie lata samolot ten był modyfikowany. Poprawiano aerodynamikę i polepszano parametry lotu. W dzisiejszych czasach Wilga jest już przestarzała, ale ma to tę zaletę, że z powodu prostej konstrukcji można ją naprawić młotkiem i śrubokrętem ;). Poza Polską była wytwarzana również w Indonezji. Występowała w wersji do holowania szybowców, rolniczej, wojskowej oraz z pływakami do lądowania na wodzie (przeznaczona dla Kanady). Był to najliczniej produkowany polski samolot. Powstało około 1000 egzemplarzy.
Osobiście pamiętam te samoloty z lat 90-tych gdy można je było spotkać na katowickim Muchowcu. Piloci wypowiadali się o nich bardzo pozytywnie. Potrzebowały niewiele miejsca by wystartować, mogły wylądować w praktycznie każdym terenie i były bardzo proste w pilotażu. Samoloty te były i nadal są używane w wielu krajach od Egiptu, przez Europę Wschodnią i Zachodnią, po Nową Zelandię i Amerykę.
jednosilnikowy, metalowy górnopłat
4
1 silnik tłokowy PZL AI-14RA o mocy 260 KM
Rozpiętość
11,12 m
Długość
8,1 m
Wysokość
2,94 m
Własna
900 kg
Prędkość maks.
200 km/h
Prędkość przelotowa
157 km/h
Pułap
4000 m
Zasięg
680 km
Kesz to taka ornitologiczno - leśna klasyka. Żeby się do niego dostać trzeba podać trzycyfrową liczbę która pojawia się w nazwie samolotu. W keszu certyfikaty dla znalazców.
UWAGA!!!! Ze względu na prawdopodobnie samoczynne przestawienie się szyfru kłódki, do poszukiwanej trzycyfrowej liczby należy dodać 1. W razie problemów proszę dzwonić 662 540 791.
Powodzenia :)
zdjęcia: www.airliners.net, pl.wikipedia.org, Jarosła Kania Aviateam.pl