Żuławy były pokryte siecią kolei wąskotorowych. Najszybciej powstały po prawej stronie Wisły. Jednak już w 1905 roku otwarto kolej wąskotorową z Gdańska przez Przejazdowo (odgałęzienie obwodnicy przez Giemlice do Koszwał), Bogatkę, Koszwały, Cedry Małe, Przegalinę, Świbno (przeprawa promowa) i dalej przez Stegnę do Nowego Dworu Gdańskiego. Jednocześnie lewobrzeżny odcinek funkcjonował najkrócej - do 31 grudnia 1973. W ciągu następnego roku kolej została rozebrana.
Na pierwszym odcinku trasy umieściliśmy 10 keszy (11 to Przejazdowo), jeżeli chcecie poznać całą trasę wąskotorówki to zachęcam do startu z dworca Gdańsk Wąskotorowy od numeru =1=. Naszej wyprawie będzie towarzyszył parowóz nr 14 zbudowany w fabryce Henschla w 1903 roku. Nie wiemy do kiedy pracował na gdańskiej wąskotorówce, ale w spisie powojennym z 1946 roku już go nie znajdziemy. Parowóz mamy uwieczniony na pocztówce, gdy stoi na stacji Gdańsk Wąsktorowy.
Minęliśmy już most i wjechaliśmy na teren Olszynki. Obecnie jest to ulica wąskotorowa. Kesz =2= znajduje się w miejscu gdzie kiedyś był przepust pod torami. Przepust jest do dzisiaj, ale nie wiemy czy oryginalny. Dalej udajemy się przez bramę ogródka działkowego (PRZEJŚCIE JEST) i podążamy śladem ścieżki wzdłuż rowu po prawej stronie w kierunku kesza nr 3.