OPIS MIEJSCA:
W trakcie wznoszenia fortyfikacji MRU w centralnym odcinku wybudowano sieć kolei budowlanych pomiędzy stacjami w Kursku i Staropolu. Linia kolejowa Kursko-Starople od początku swojego istnienia była linią o charakterze wojskowym- zbudowano ją na potrzeby budowy MRU. Na obu tych stacjach były bocznice kolejowe ze składnicami. Gromadzone tam były materiały budowlane i pancerze do budowy pancerwerków, które następnie koleją budowlaną transportowano w pobliże poszczególnych obiektów bojowych. Do montażu kopuł w pancerwerkach używano suwnic, które instalowano przy obiektach.Transport kopuł odbywał się też za pomocą specjalnych wieloosiowych platform i ciągników gąsienicowych.
Zastosowanie kolei szerokotorowej do budowy panzerwerków było spowodowane głównie znacznym ciężarem pancerzy fortecznych. Najpopularniejsza na MRU kopuła typu 20P7 (6-cio strzelnicowa na 2 karabiny maszynowe, klasa odporności B) ważyła okoł 50 ton. Przy niewielkich rozmiarach (średnica około 2,3m) nacisk masy był więc ogromny. Elementy pancerzy nigdy niezrealizowanych panzerwerków o odporności A potrafiły ważyć po 100 ton. Dodatkowo trzeba było przewieźć ogromne ilości cementu, kruszywa, granitu i innych materiałów budowlanych, a także wywieźć urobek z drążonych podziemi.
Ciekawym jest również fakt, że różnica między najniższym a najwyższym punktem linii wynosi aż 60 metrów.
Fotografie zaczerpnięte z fecbook-mru.
OPIS SKRZYNKI:
Szukaj wysok ponad siatką.