Linia kolejowa nr 175
Linia rozpoczyna swój bieg na posterunku odgałęźnym Kłodnica, na linii kolejowej nr 136 Kędzierzyn-Koźle – Opole Groszowice, natomiast jej koniec umiejscowiony jest na stacji Kluczbork. Linia na całym swoim odcinku umiejscowiona jest na terenie województwa opolskiego. Na odcinku Fosowskie - Kluczbork, jest to linia dwutorowa, natomiast na pozostałym odcinku jednotorowa, o szerokości torów 1435 mm. Linia była zelektryfikowana na odcinku Strzelce Opolskie – Kluczbork.
Obecnie sieć elektryczna na tym odcinku jest rozebrana. W 2015 rozpoczęto likwidację torowiska.
Źródło: wikipedia
Kolejny obiekt będący częścią tej linii kolejowej. Tym razem mamy do czynienia z niepozornym mostkiem, który niczym się nie wyróżnia, lecz miejsce na którym stoi jest historyczne.
W związku z rozwojem prywatnego hutnictwa na terenie dzisiejszego miasta Kolonowskie właściciel tych dóbr hrabia Filip Colonna zdecydował, w roku 1790, o budowie huty po prawej stronie Bzinicy, nieopodal jej ujściem do Małej Panwi. Pierwszy piec fryszerski powstał na bazie młyna niejakiego Mendlera. W celu zapewnienia napędu kół wodnych wykopano kanał rozpoczynający się w Kolonowskiem, biegnący w kierunku zachodnim do stawu hutniczego i huty w Fosowskiem. Budowniczym zakładu był pochodzący z Westfalii, zasłużony dla rozwoju śląskiego przemysłu, królewski hutniczy mistrz budowlany Arnold Heinrich Voss (1753-1838). Na jego cześć w roku 1797, już rozbudowany zakład składający się z dwóch pieców fryszerskich i kuźni, nazwano hutą Vossowska. Nieopodal powstała w tym czasie niewielka kolonia składająca się z dziewięciu domów dla robotników hutniczych, która wraz z hutą, od nazwiska budowniczego przyjęła nazwę Vossowska.
Śladów dawnej huty musimy poszukiwać w terenie. W okolicach wspomnianego skrzyżowania ulic Księdza Dzierżona i Cmentarnej, patrząc w kierunku wschodnim, zobaczymy rozległe obniżenie terenu. W tym miejscu znajdował się w przeszłości rozległy staw hutniczy zasilany wodami kanału hutniczego z Kolonowskiego. Pozostałości stawu widoczne są dziś jedynie od strony ulicy Księdza Czerwonki. Istniejący jeszcze kanał hutniczy biegnie równolegle do ulicy Księdza Dzierżona. Zasilały go wody wspomnianego stawu. Budynki fryszerni i kuźni, napędzane kołami wodnymi zlokalizowane były na jego początku, w okolicy skrzyżowania z ulicą Cmentarną. Kanał uchodził do Małej Panwi kilkaset metrów poniżej tego miejsca.
Źródło: "Historia, zabytki i ślady hutnictwa w dolinie Małej Panwi" J.T.Juros
Współrzędne wskazują kanał hutniczy. Rozejrzyj się. W sąsiedztwie mostu stoi pewien wysoki element.. Jego niższa część skrywa kesza:)
Aby podjąć kesza nie ma potrzeby wchodzenia na most.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O skrzynce:
Zawartość: logbook, ołówek, certyfikaty dla trzech pierwszych znalazców, pochłaniacz wilgoci.
Przygotowanie nowej skrzynki wymaga nakładu pracy i czasu więc piszcie coś więcej niż: TFTC!