Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Lokomotywownia Płaszów - OP916X
Właściciel: Jeździec
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > małopolskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 08-07-2019
Data utworzenia: 08-07-2019
Data opublikowania: 08-07-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 08-07-2019
20x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 2 obserwatorów
72 odwiedzających
15 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
5 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Bartek111, Dallas, LeAPiMi, Phoebe, zueira
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Wśród zarośli, na bocznicach stoją dumnie stare lokomotywy i wagony - nie tylko pasażerskie. Żadna spółka PKP się do nich nie przyznaje, stoją od tak dawna. Rdzewieją, a mogłyby znaleźć się w muzeum. Miejsce to można nazwać cmentarzem pociągów.

Stację Kraków Płaszów oddano do użytku w 1884 roku. Przy okazji budowy terminalów pasażerskich wybudowano także zaplecze techniczne. Były to dwie hale, z których do dziś istnieje tylko jedna i to przebudowana. Jest ona objęta ochrona konserwatora zabytków. Podobnie, jak znajdujący się w jej pobliżu zespół torów, ma znaczenie historyczne. Warsztaty naprawcze należały pod koniec XIX wieku do austriackiej kolei CLB - Carl Ludwig Bahn.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, rozbudowano zajezdnię, zbudowano także nowe budynki. Oficjalną data powstania zespołu lokomotywowni jest 1927 roku. Były to nie tylko zajezdnie dla pociągów, myjnie, ale także warsztaty, wieża ciśnień, i odlewnie. Wtedy wybudowano dwie hale wachlarzowe oraz wielką obrotnicę, po której lokomotywy mogły wjechać do jednego z 16 warsztatów.

Po II wojnie światowej władze rozbudowały węzeł kolejowy. Zbudowano nowe hale, a także budynki mieszkalne dla pracowników kolei. W latach 60. XX wieku rozebrano zabytkowy poaustriacki budynek dworca Kraków-Płaszów, na jego miejscu budując pozbawioną wyrazu architektonicznego prostokątną bryłę.

Dzisiaj cześć budynków wynajmowanych jest przez PKP prywatnym przedsiębiorstwom, część stoi pusta, w części nadal istnieją warsztaty kolejowe. Wrażenie robi prostokątna hala z dwudziestolecia międzywojennego, w której dziś znajduje się zajezdnia nowoczesnych pociągów należących do Kolei Małopolskich. (źródło)

Obrazki/zdjęcia
Spoiler
Wpisy do logu: znaleziona 20x nieznaleziona 1x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 2x Wszystkie wpisy Galeria