Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
/KKD/ Zawiadowca - OP8ZM0
Kwidzyńska Kolej Dojazdowa
Właściciel: elmodemonico
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 10 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 05-05-2019
Data utworzenia: 28-04-2019
Data opublikowania: 05-05-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 11-06-2021
115x znaleziona
1x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 1 obserwatorów
135 odwiedzających
78 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
14 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: areckis, bamba, g0artic, gagu, huculP-y, imariuszek, MaksiKate, martuś, Miki., misiek_siersciuch (m_si), Pawello, rogatek, TSW, Victor+
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Kwidzyńska Kolej Dojazdowa to niecałe sto lat historii Kwidzyna i okolic, historii która miała swoje wzloty i upadki tak, aby na koniec zaliczyć bolesny i nieodwracalny upadek. Skrzynka ta zlokalizowana jest w samym sercu kwidzyńskiej wąskotorówki. To na Marezie zlokalizowany był główny dworzec Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej, który jako jeden z niewielu zabytków na trasie, który możemy podziwiać do dnia dzisiejszego. W jego okolicy w 2002 roku postawiono wyrzeźbionego zwiadowcę oraz oryginalne szyny dawnej wąskotorówki na pamiątkę tego co było. Chcesz więcej? Zapraszam zatem na wycieczkę rowerową śladem dawnej kwidzyńskiej wąskotorówki, przed Tobą wspaniałe widoki i łyk ciekawej lokalnej historii, wsiadaj na rower i w drogę...

Dla ciekawych i lubiących historię polecam poniższy tekst autorstwa Piotra Klawczyńskiego:

"Historia kolejki wąskotorowej na Dolnym Powiślu rozpoczęła się w 1896 roku staraniem Wschodnio Pruskiego Towarzystwa Kolei Żelaznych. Pierwsza linia tej kolei została uruchomiona 28 stycznia 1901roku. Główną stację z zapleczem wybudowano w Marezie - przedmieściu Kwidzyna. Stąd biegło też połączenie do stacji normalnotorowej Kwidzyn. A ponieważ na odcinku 3,4 km pokonywano różnicę poziomów około 50 metrów, ze względu na bezpieczeństwo, nie uruchomiono ruchu osobowego między obiema stacjami.

Pozostałe linie wychodziły: jedna w kierunku południowym z Marezy do Rusinowa 20,5 km, druga w kierunku północnym z Marezy przez Janowo i dalej przeprawą promem parowym przez Wisłę do miejscowości Wielkie Walichnowy o długości ok. 30 km. Tam kolejka łączyła się z siecią kolei cukrowni Pelplin. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej i plebiscycie w 1920 roku, na terytorium Polski znalazło się: po prawej stronie Wisły – odgałęzienie do portu w Korzeniewie, odcinek od Małej Pastwy do przeprawy promowej, a po lewej stronie Wisły odcinek Gniew – Wielkie Walichnowy o długości 17,5 km. W tej sytuacji ani Niemcy, ani PKP nie eksploatowały tych lini, natomiast PKP wydzierżawiła odcinek Gniew – Wielkie Walichnowy cukrowni Pelplin. Ostateczne odcinek ten cukrownia przejęła od PKP w 1952 roku. Na terytorium Niemiec ze względu na duże plantacje buraka cukrowego w 1922 roku dobudowano odcinek z Małej Pastwy do Gurcza o długości 3,5 km, ponadto istniało połączenie towarowe z Gurcza do Kramarów. W roku 1911 cała sieć kolejki liczyła ze wszystkimi odgałęzieniami 59,8km. W 1924 roku połączono wąskimi torami stację Mareza z gazownią i elektrownią co przyczyniło się do zwiększenia zysków z przewozu towarów. Kolejka w tamtym czasie transportowała znaczne ilości płodów rolnych szczególnie do otwartej w 1836 roku i pracującej z przerwami do 1917 roku cukrowni w Kwidzynie. W 1938 roku sieć kolei liczyła 37,4 km. W okresie tym przewożono rocznie 102791 pasażerów, oraz 27396 ton towarów. Wtedy też kolejkę obsługiwało 39 pracowników, 5 parowozów, 5 wagonów pasażerskich, 2 wagony bagażowe i 75 wagonów towarowych. Czas przejazdu w 1941 roku wynosił z Marezy do Gurcza 45 min (13,6 km), z Marezy do Rusinowa 65 min (20,5 km).

Po przejęciu kolejki przez Polskie władze w maju 1945 roku pan Jan Szymański, późniejszy zawiadowca parowozowni przystąpił do prac związanych z doprowadzeniem do stanu używalności taboru kolejowego oraz infrastruktury i wznowienie kursowania pociągów. Od tego czasu datuje się działalność Kwidzyńskiej Powiatowej Kolei Dojazdowej, którą z dniem 1.10.1945 roku przejmuje DOKP – Gdańsk, podpisując z pracownikami umowę o pracę z PKP. Pierwszymi pracownikami na kolejce są rzemieślnicy Luckner Józef, Grutowski Franciszek, kierownicy pociągów Józef Piernicki, Jan Kultys, Wincenty Szostak oraz maszyniści Rumiński, Kalinowski, Okrasa, Matusiak. W tym czasie dyżurnymi ruchu byli Stanisław Słomiński, Emilia Tosik, Tadeusz Ryszewski. Ogólne kierownictwo z ramienia Starosty nad koleją na Marezie sprawował inż. Tatarski, natomiast zawiadowcą stacji Mareza był Franciszek Zielinski. W 1954 roku Kwidzyńska Kolej Dojazdowa posiadała w ilostanie inwentarzowym 3 parowozy, 6 wagonów osobowych, 4 wagony towarowo-osobowe, 2 wagony bagażowe oraz 88 wagonów towarowych, w których było 25 wagonów krytych, 60 węglarek i 3 wagony towarowe inne. Średni dzienny przebieg dla taboru wynosił: - wagony osobowe - 68,3km; wagony bagażowe - 71,5km; wagony towarowe - 5,5km; parowozy - 58,5 km

Wielkość przewozów w 1954 roku wyniosła 237021 pasażerów. Przeciętna ilość pasażerów w pociągu wynosiła 49 osób. Nasilenie przewozów było równomierne poza miesiącami letnimi, lipcem i sierpniem kiedy nie dojeżdżała młodzież do szkół. Przewozy towarowe wahały się w zależności od pory roku i wynosiły 1,9% w miesiącu lutym do 25,7% w miesiącu listopadzie rocznych przewozów towarowych. Ogólny tonaż przewozów wyniósł 27.788 ton. Z ogólnej ilości ton ładunków, węgiel stanowił 11,8%, nawozy sztuczne 4,1%, zboże 6,8%, ziemniaki 4,8%, buraki cukrowe 50%,oraz inne płody rolne 12%. Średnia odległość przewozów towarowych wyniosła 15,2 km. Lecz niestety już w latach 50 – tych przewóz towarów zaczynał przybierać tendencje spadkową, w przypadku nadań własnych na Kolei Kwidzyńskiej:

1952 roku - 23400 ton

1953 roku - 19000 ton

1954 roku - 17950 ton

Dla porównania koszty przewozów towarów na Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej były wyższe niż na innych kolejach wąskotorowych i wynosiły:

Kolej Kwidzyńska 0,95 zł za 1 km średnia odległość przewozu 15,2 km.

Kolej Gdańska 0,76 zł za 1 km średnia odległość przewozu 22,0 km.

Kolej Bydgoska 0,71 zł za 1 km średnia odległość przewozu 25,0 km.

W ciągu całego 1954 roku zużyto do parowozów 472,3 tony węgla. W 1961 roku wprowadzono do eksploatacji wagon motorowy i tak 1966 roku na inwentarzu był już tylko 1 parowóz i 3 spalinowe pojazdy trakcyjne. W 1968 już tylko wagony motorowe i spalinowe lokomotywy obsługiwały ruch pociągów na Marezie. Obieg wagonu motorowego wynosił dziennie 167 km, lokomotywy spalinowej 67 km dziennie. Zmniejszenie przewozów jednak było już coraz bardziej widoczne gdyż z dniem 1.10.1965 roku powołano Wojewódzką Spółdzielnie Transportu Wiejskiego, której zadaniem było przewozić masę towarową przeznaczoną dla Gminnych Spółdzielni Samopomoc Chłopska transportem samochodowym. W 1976 roku Cukrownia w Malborku zaniechała przewozu buraków cukrowych i wysłodków Koleją Dojazdową. Zbudowano punkty odbioru buraków cukrowych i przewożono je transportem samochodowym. Od 1980 roku PKS zwiększył kursowanie autobusów do Rusinowa i Gurcza, rozkład jazdy często pokrywał się z kursami pociągów wąskotorowych. Zły stan mostów i wiaduktu wybudowanych 1906 roku na odcinku Kwidzyn – Mareza oraz wysokie koszty naprawy ok. 100 mln ówczesnych złotych i zmniejszone przewozy towarowo-osobowe (w 1984 roku przewieziono 150.000 podróżnych i 4000 ton towarów) spowodowało, że z roku na rok coraz bardziej pogarszała się sytuacja Kolei Kwidzyńskiej. Tak decyzją Ministra Komunikacji dzień 31 grudnia 1985 roku był ostatnim dniem kursowania Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej. Na stanie lokomotywowni Mareza w tym dniu znajdowały się Lokomotywy Lyd1 - 215 i 310 oraz wagon motorowy MBd 1- 134 . Nastąpiła rozbiórka odcinka od Gurcza do Marezy, a następnie od Rusinowa do Marezy. Nastąpił wywóz taboru i szyn do Lisewa, Nowego Dworu Gdańskiego, na kolejkę wojskową na Helu (tylko szyny) oraz do Szwecji na budowę kolejki parkowej. Ostatnie jazdy pociągu rozbiórkowego odbyły się 7 i 8 marca 1989 roku. Rozbiórkę stacji Mareza zakończono w kwietniu 1989 roku.

Na dzień dzisiejszy możemy w niedzielne popołudnie odbyć pieszą wycieczkę po dawnym nasypie, okazałych mostach i wiadukcie, przeciskających się pomiędzy budynkami ulicy Drzymały, odcinka Kwidzyn - Mareza oraz obejrzeć jeden z piękniejszych dworców kolejek wąskotorowych w Polsce - na Marezie."

 

SKRZYNKA: Mikrus magnetyk na kordach szukaj na torowisku.

 

 

Skrzynka umieszczona przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Kwidzynie.

 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Dworzec na Marezie
Bilet
Trasa
Wpisy do logu: znaleziona 115x nieznaleziona 1x komentarz 2x Wszystkie wpisy