Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Most Dębiński - OP1A78
Trzecie życie mostu ;)
Owner: Boberki
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 63 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Time required: 0:10 h    Distance to travel: n/a
Date hidden: 23-05-2009
Date created: 23-05-2009
Date published: 23-05-2009
Last modification: 13-01-2015
133x Found
6x Not found
6 notes
watchers 9 watchers
6 visitors
95 x rated
Rated as: Good
4 x recommended
This cache is recommended by: bartstig, M_A_R_S, PanSzowaJG, Taiffun
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description EN PL

Most Dębiński łączy lewobrzeżną dzielnicę Wilda (Dębina) z prawobrzeżną dzielnicą Nowe Miasto (Starołęką).

Historia

Pierwsza konstrukcja w tym miejscu powstała w 1875 roku. Był to obronny most kolejowy o długości około 180 metrów. Most z obu stron zamykały bramy o żelaznych wrotach. Zdobiły je wieżyczki. Na przyczółku zachodnim od strony północnej i na przyczółku wschodnim od strony południowej zbudowano budynki łączące funkcję blokhauzów i wartowni na planie prostokąta o wymiarach 6 m na 9 m, które krótszym bokiem były zwrócone do bramy. Ich czoła miały obwód półkolisty, wyposażono je w strzelnice dla karabinów. Budynki te wieńczyły blanki.

W 1903 roku dodano kładkę dla pieszych, a w 1910 roku od strony południowej, na osobnej konstrukcji kratownicowej ułożono drugi tor. Bramy i blokhauzy-wartownie rozebrano w dwudziestoleciu międzywojennym.

Most został wysadzony przez wycofujące się we wrześniu 1939 polskie wojsko. Niemcy dość szybko odbudowali oba tory wykorzystując do tego celu resztki zniszczonego mostu. Nowa konstrukcja miała budowę blachownicową. Most został ponownie wysadzony przez wycofujące wojska, tym razem niemieckie, podczas walk na początku 1945 roku.

Most ponownie odbudowano po zakończeniu II wojny światowej, przy czym konstrukcja toru południowego nawiązuje do pierwotnej konstrukcji.

 

W celu odnalezienia keszyka należy wybrać się na spacer kładką dla pieszych. Następnie zlokalizować stare znaki nawigacyjne dla statków umieszczone na barierze mostu. Po środku pomiędzy nimi schował się nasz magnetyczny kesz. Jest to mikro skrzyneczka więc zawiera tylko logbook. WEŹCIE COŚ DO PISANIA !!

Polecamy poczekać na przejeżdżający pociąg. Szczególnie towarowy robi wrażenie - cały most zaczyna drgać.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Most
Widok z mostu na Wartę