Parowozownia
Budynek parowozowni przy ul. Kolejowej 23 powstał w 1892 roku. Zbudowany został w tzw. systemie Vieregge ( - widowiskowy, z punktu widzenia miłośników kolei, system lokomotywowni wachlarzowej opracowany w końcu lat 70 XIX w. w Królewskiej Kolei Żelaznej we Wrocławiu).
Budynek był kilkukrotnie modernizowany. Dobudowano do niego między innymi podłużne skrzydło warsztatowe oraz wykonano nowe, trójkątne świetliki na dachu.
Od kilkunastu lat lokomotywownia jest nieużywana. Kolej chciała nawet rozebrać obiekt, jednak ze względu na historyczny charakter obiektu w lipcu 2015 roku Wojewódzki Konserwator Zabytków w Poznaniu wpisał ją do rejestru zabytków.
Trwa kalejdoskop różnych pomysłów na jej wykorzystanie , lecz do tej pory żaden nie został zrealizowany.
Miłośnicy kolei chcieliby w kompleksie zabytkowej parowozowni stworzyć "Skansen taboru - Muzeum Poznańskiego Węzła Kolejowego".
Jednym z ostatnim pomysłów jest powstanie m.in. kina drezynowego, w którym wyświetlane byłyby filmy związane z koleją.
O skrzynce:
Józek przez lata pracował w ZNTK, które zajmowały się także naprawą lokomotyw z sąsiedniej Parowozowni. Był kowalem i złotą rączką, a na emeryturze prowadzał wnuczkę aby podziwiała stalowe potwory.
Uwaga: Niby bezludnie, ale jednak prosimy o zachowanie zasady ZERO - za oknami trwa praca, a na ulicy kręcą się mugole.
Edit:2020-05: zmiana lokalizacji. Góra,nisko,w poziomie obok czarnego.