Łódź Żabieniec – czwarty co do wielkości dworzec kolejowy w Łodzi, w dzielnicy Bałuty, przy osiedlu Teofilów, na północ od dworca Łódź Kaliska. Występują tu semafory świetlne, a bocznica kolejowa posiada tory zdatne do eksploatacji. Historia dworca sięga początku lat siedemdziesiątych. Wtedy rozbudowane już osiedle mieszkaniowe i sąsiedztwo okolicznych fabryk, skutkowały wzrostem dużego ruchu pasażerskiego. Dlatego zdecydowano o przebudowie prowizorycznej stacji, która pierwotnie była ulokowana w zupełnie innym miejscu. Natomiast nowy dworzec przesunięto na południe od świeżo oddanego wiaduktu w ulicy Aleksandrowskiej. Powstałe perony i zadaszenia oraz przejście podziemne oddano w 1971–1972 roku. Był to okres największego ruchu na stacji, podobnie zresztą jak na całej kolei. Manewry obsługiwały całodobowo dwie lokomotywy rozrządzające i formujące składy towarowe na obu końcach stacji. Oprócz nich na bocznicy pracowały liczne lokomotywy prywatne. Z powodu tak dużego ruchu odgałęziły się aż 34 bocznice zakładowe. Obecnie dworzec pełni rolę samej stacji kolejowej z powodu zamknięcia poczekalni oraz kas biletowych z dniem 1 kwietnia 2010.
Od 16 października 2011 r., w związku z rozpoczęciem budowy nowego obiektu dworca Łódź Fabryczna oraz pracami modernizacyjnymi prowadzonymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie Łódzkiego Węzła Kolejowego, nastąpiły zmiany organizacji ruchu pociągów kursujących do/z Łodzi. Pociągi kursujące w relacji Warszawa – Łódź – Ostrów Wielkopolski – Wrocław – Warszawa zaczęły zatrzymywać się na dworcu Łódź Żabieniec.
Od 2017 roku stacja obsługuje jedynie połączenia regionalne przewoźników ŁKA i Polregio, czego powodem było rozpoczęcie przejazdów pociągów PKP IC z północy przez Łódź Arturówek i Łódź Marysin, a nie jak dawniej przez Łódź Żabieniec i Łódź Kaliską.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Łódź_Żabieniec
Kesz:
To typowy miejski mikrus. W środku jest tylko logbook, więc weź ze sobą coś do pisania :)