Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Px29 - OP8WUU
Właściciel: Psikiszek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 153 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-10-2018
Data utworzenia: 31-10-2018
Data opublikowania: 09-11-2018
Ostatnio zmodyfikowano: 09-11-2018
16x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
23 odwiedzających
13 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

    Dokumentacja techniczna parowozu który miał oznaczenie Dh2 Wilno powstała w 1928r. w Warszawskiej Spółce Akcyjnej  Budowy Parowozów w Warszawie. Z założenia lokomotywa miała pracować na liniach kresów wschodnich ówczesnej Polski.  Ogółem powstało 20 tego typu maszyn. Wbrew planom większość lokomotyw pracowało na Kujawskich Kolejach Wąskotorowych, a zaledwie kilka na wschodzie. W wyniku wybuchu II wojny światowej część parowozów zajęli Rosjanie i Litwini, zaś pracujące na kolejach kujawskich Niemcy. Po wojnie do Polski wróciło tylko 11 parowozów i tylko te zajęte przez III Rzeszę. Niestety były w złym stanie technicznym, ale jako że była to udana konstrukcja zdecydowano się na remonty. Znów zaczęły jeździć po kujawskich torach, a po wprowadzeniu nowszych typów zaczęto je rozsyłać po Polsce. Jednak wraz z wprowadzaniem trakcji spalinowej to one jako pierwsze zaczęły być złomowane. Dwa sprzedano do Szwecji, zaś jeden można oglądać w muzeum w Sochaczewie.

    Jako pierwszy polski parowóz wąskotorowy był wyposażony w hamulec powietrzny zespolony i dodatkowy do hamowania samego parowozu. W tym celu zastosowano sprężarkę, montowaną po prawej stronie. Gdy okazało się że umieszczenie jej w tym miejscu powoduje drgania źle wpływające na ostojnicę, przeniesiono ja na lewą stronę. Do hamowania służył najpierw pięciostopniowy, a potem sześciostopniowy kran maszynisty. Do czasu wyprodukowania Px48 był to najsilniejszy parowóz wąskotorowy o mocy 180KM.  Lokomotywa posiadała 4 osie, a 1 i 4 były przesuwne, zaś na 3 były cieńsze obrzeża. Pozwalało to pokonywać łuki o promieniu 35m. Tender czteroosiowy  ze zbiornikiem wody pojemności 6m3 i mieszczącym 4 tony węgla. Po wojnie największą zmianą było zastąpienie kotłów miedzianych stalowymi, oraz montaż instalacji do ogrzewania wagonów osobowych.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
pień
Wpisy do logu: znaleziona 16x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy