Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Tx26 - OP8WUF
Owner: Psikiszek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 153 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-10-2018
Date created: 31-10-2018
Date published: 09-11-2018
Last modification: 09-11-2018
25x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
37 visitors
16 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Parowóz w PKP oznaczony jako Tx26 produkowany od 1926r. w FABLOKU. Zamówienie na lokomotywę złożył Zarząd Pińczowskich Kolei Dojazdowych. Fabryka do tej pory nie produkowała wąskotorówek, więc dokumentację zakupiła w 1925r. w austriackiej firmie StEG na parowóz o rozstawie osi 760mm. Na podstawie zmodyfikowanych planów, powstały dwie lokomotywy o wymaganym rozstawie 600mm, które już w grudniu 1926r. odbyły jazdy próbne o zamawiającego. Konstrukcja była na tyle udana, że radziła sobie w trudnych warunkach kolei pińczowskiej (duże nachylenia i ostre łuki) i zamówiono kolejne cztery parowozy tego typu. W wyniku światowego kryzysu ekonomicznego z końca lat 20 XXw. spółka pińczowska której właścicielem był sejmik powiatowy zdecydowała się przekazać swój majątek PKP i tabor jeździł w ramach Jędrzejowskiej Kolei Państwowej. Przed wojną jeździły jako oznaczone D-1306 do 1312 (bez 1310). W czasie II wojny światowej otrzymały niemieckie oznaczenie DR 99 1588 do 99 1594 (bez 99 1592). Po wojnie odzyskaliśmy pięć parowozów, ponieważ jeden był uszkodzony jeszcze w 1939r. i mimo że był na niemieckim stanie to okupanci go nie remontowali. Po wojnie lokomotywy otrzymały oznakowanie Tx3, a w 1961r. zmieniono je na Tx26. Poszczególne egzemplarze przesuwano na kolejne linie dojazdowe: mławską, bydgoską czy jarocińską. Ostatni parowóz tego typu wycofano z eksploatacji w 1978r. i przekazano do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji (Tx26-422). Drugi zachowany egzemplarz stoi jako pomnik techniki przy stacji Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu. 

    Skrzynie ogniowe w tych parowozach były miedziane, dopiero po wojnie wymieniono je na stalowe. Zapas wody znajdował się w skrzyniach bocznych a węgla  na tylnej ścianie budki maszynisty. Te ostatnie rozwiązanie powodowało mały zasięg, więc wraz powojenna modernizacją zaczęto stosować tendry doczepne. Koła w układzie osi d połączone wiązarami. Druga i trzecia oś była sztywna, natomiast pierwsza i czwarta przesuwały się 5 i 10mm na stronę. Rury z parą biegły na zewnątrz kotła i obudowano je blaszanymi osłonami tzw. kredensem. Ostoja czyli rama lokomotywy z blach grubości 12mm. z czteropunktowym podparciem całej konstrukcji. Zderzaki pojedyncze.

    

    Zdjęcia lokomotywy można znaleźć w internecie. W zbiorach NAC niestety pomylono naszą bohaterkę TX26 z Tx2 produkcji niemieckiej.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
słupek
Log entries: Found 25x Not found 0x Note 0x All entries