Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Tx26 - OP8WUF
Właściciel: Psikiszek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 153 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-10-2018
Data utworzenia: 31-10-2018
Data opublikowania: 09-11-2018
Ostatnio zmodyfikowano: 09-11-2018
21x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
33 odwiedzających
15 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

    Parowóz w PKP oznaczony jako Tx26 produkowany od 1926r. w FABLOKU. Zamówienie na lokomotywę złożył Zarząd Pińczowskich Kolei Dojazdowych. Fabryka do tej pory nie produkowała wąskotorówek, więc dokumentację zakupiła w 1925r. w austriackiej firmie StEG na parowóz o rozstawie osi 760mm. Na podstawie zmodyfikowanych planów, powstały dwie lokomotywy o wymaganym rozstawie 600mm, które już w grudniu 1926r. odbyły jazdy próbne o zamawiającego. Konstrukcja była na tyle udana, że radziła sobie w trudnych warunkach kolei pińczowskiej (duże nachylenia i ostre łuki) i zamówiono kolejne cztery parowozy tego typu. W wyniku światowego kryzysu ekonomicznego z końca lat 20 XXw. spółka pińczowska której właścicielem był sejmik powiatowy zdecydowała się przekazać swój majątek PKP i tabor jeździł w ramach Jędrzejowskiej Kolei Państwowej. Przed wojną jeździły jako oznaczone D-1306 do 1312 (bez 1310). W czasie II wojny światowej otrzymały niemieckie oznaczenie DR 99 1588 do 99 1594 (bez 99 1592). Po wojnie odzyskaliśmy pięć parowozów, ponieważ jeden był uszkodzony jeszcze w 1939r. i mimo że był na niemieckim stanie to okupanci go nie remontowali. Po wojnie lokomotywy otrzymały oznakowanie Tx3, a w 1961r. zmieniono je na Tx26. Poszczególne egzemplarze przesuwano na kolejne linie dojazdowe: mławską, bydgoską czy jarocińską. Ostatni parowóz tego typu wycofano z eksploatacji w 1978r. i przekazano do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji (Tx26-422). Drugi zachowany egzemplarz stoi jako pomnik techniki przy stacji Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu. 

    Skrzynie ogniowe w tych parowozach były miedziane, dopiero po wojnie wymieniono je na stalowe. Zapas wody znajdował się w skrzyniach bocznych a węgla  na tylnej ścianie budki maszynisty. Te ostatnie rozwiązanie powodowało mały zasięg, więc wraz powojenna modernizacją zaczęto stosować tendry doczepne. Koła w układzie osi d połączone wiązarami. Druga i trzecia oś była sztywna, natomiast pierwsza i czwarta przesuwały się 5 i 10mm na stronę. Rury z parą biegły na zewnątrz kotła i obudowano je blaszanymi osłonami tzw. kredensem. Ostoja czyli rama lokomotywy z blach grubości 12mm. z czteropunktowym podparciem całej konstrukcji. Zderzaki pojedyncze.

    

    Zdjęcia lokomotywy można znaleźć w internecie. W zbiorach NAC niestety pomylono naszą bohaterkę TX26 z Tx2 produkcji niemieckiej.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
słupek
Wpisy do logu: znaleziona 21x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy