Rowerowa Obwodnica Koszalina to trasa licząca około 90km. Okrążając miasto, biegnie głównie malowniczymi drogami leśnymi i polnymi (choć asfaltowych również nie brakuje) powiatu koszalińskiego.
Nasza trasa nie jest specjalnie oznakowana, jednak w wielu miejscach biegnie wzdłuż wyznakowanych szlaków turystycznych – pieszych lub rowerowych.
Przebieg ROK: Przytok-Szczeglino-Manowo-Strzekęcino-Cieszyn-Mścice-Mielno-Łazy-Osieki-Iwięcino-Wierciszewo-Karnieszewice-Przytok.
Na tak wytyczonej trasie zlokalizowaliśmy prawie 150 skrytek. Same kesze nie powinny nastręczać większych trudności, jednak ich ilość na dość długiej trasie powoduje, że na wycieczkę należy zabrać sporą dawkę sił i cierpliwości, a najlepiej podzielić przejażdżkę na kilka etapów.
Suma wzniesień do pokonania to niecałe 200 metrów.
Na wycieczkę proponujemy wybrać się rowerem górskim, trekkingowym bądź crossowym. Szosówką będzie trudno – jest sporo odcinków typowo leśnych, trochę szutrów, piachu… Jak to w terenie.
Co do poruszania się samochodem, to część keszy na pewno można podjąć i w ten sposób. Pamiętajmy jednak o zakazie poruszania się pojazdami mechanicznymi po drogach leśnych.
Życząc wszystkim śmiałkom samych przyjemnych wrażeń z rajdu na trasie ROK, zapraszamy na szlak!
19 Batalion Saperów w Unieściu
Sformowany został w sierpniu 1944 jako jednostka 8 Drezdeńskiej Dywizji Piechoty. Był to samodzielny pododdział wojsk inżynieryjnych LWP. Pod koniec stycznia 1945 batalion rozpoczął przemieszczenie w kierunku Warszawy i wziął udział w rozminowaniu stolicy.
Od 21.02.1945 dywizja rozpoczęła przegrupowanie na Pomorze. Na początku kwietnia otrzymała rozkaz do marszu nad Nysę Łużycką i wzięcia udziału w operacji łużyckiej. W czasie przygotowania do natarcia 19 BSap przygotowywał się do forsowania przeszkody wodnej. Wykonywał łodzie desantowe dla piechoty, gromadził elementy drewniane do budowy mostów niskowodnych, naprawiał i wzmacniał drogi oraz inne obiekty drogowe.
Po wojnie 19 Batalion Saperów rozminowywał, budował mosty i naprawiał infrastrukturę na Ziemi Lubuskiej, a następnie na granicy południowej (odcinek od Popradu do Dunajca). W 1947 roku 19 BSap uczestniczył w działaniach Grupy Operacyjnej "Wisła".
W 1948 batalion rozminowywał tereny Pomorza Zachodniego - m.in. Unieście, Szczecinek, Wałcz, Kołobrzeg, Człuchów czy Złotów. W sumie w trakcie swoich działań operacyjnych 19 BSap zniszczył ok. 40 tys. bomb lotniczych, 206 tys. min i ok. 600 tys. pocisków i amunicji większych kalibrów. Rozminował 30 mostów drogowych i kolejowych, oczyścił z min 204 osiedla i obiekty oraz ponad 2000 km² terenu. Łącznie batalion stracił 19 żołnierzy, tym 3 oficerów, 3 żołnierzy odniosło rany.
Po reorganizacji batalion wchodził kolejno w skład 8 Drezdeńskiej Dywizji Zmechanizowanej, a następnie 8 Bałtyckiej Dywizji Obrony Wybrzeża. W latach 1949-1994 roku stacjonował w Unieściu, potem przeniesiony został do Lęborka, by ostatecznie w 2001 roku przestać istnieć.