Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
18x znaleziona
2x nieznaleziona
0 komentarze
0 obserwatorów
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Atrybuty skrzynki
Opis
PL
Historia wąskotorówki w Puszczy Knyszyńskiej sięga 1916r. kiedy Niemcy celem ułatwienia wywozu drewna z lasu stworzyli sieć torów. Centralnym punktem była Czarna Białostocka, a najdłuższy odcinek biegł w stronę Stacji Waliły. Kolejkę leśną z powodzeniem wykorzystywano w czasie II RP, jak i w latach PRL. Początki jej schyłku to lata 70 XXw. kiedy rozwój motoryzacji sprawił, że taniej było wywozić ciężarówkami i poszczególne odcinki torów zaczęto zamykać. Mimo to lokomotywy ciągnęły składy z drewnem w niektórych miejscach aż do przełomu lat 80/90 XXw. Pierwsza połowa lat 90-tych okazała się śmiertelnym ciosem. Dużą część nawet głównych torowisk po prostu rozebrano. Stało się tak z odcinkiem ze Stacji Walił do Kopnej Góry. Reliktami są polany po stacjach załadunkowych, nasypy, przekopy i czasami przepust lub most. Część z Kopnej Góry do Czarnej Białostockiej też jest w nie najlepszym stanie i bez poważnych remontów nikt tam nawet drezyną nie przejedzie. Szkoda że przez krótkowzroczność (sprzedanie szyn na złom) i brak inwestycji w kolejnych latach zmarnowano szansę na wspaniały produkt turystyczny, bo kolejka szła przez naprawdę piękne i nieraz dzikie rejony.
Pojemnik schowałem na jednym z ostatnich śladów kolejki w tym rejonie, czyli na moście na Supraśli. Niestety zostały z niego tylko metalowe belki. Świetnie widać też nasyp po którym przez podmokłą łąkę biegły tory. Skrzynka nieprzesadnie trudna, ale z paru metrów można spaść. Zimą przy oblodzeniu zrobi się ekstremalnie. Kesz to niestety tylko mikrus. Kordy wyznaczyłem za pomocą mapy google, ale podpowiedź nie pozostawi wątpliwości.
Dodatkowe informacje
Wpisy do logu:
18x
2x
0x