Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Wieża ciśnień - chorzowska - OP8LM9
Właściciel: Whatever
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 227 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 15-04-2017
Data utworzenia: 17-04-2017
Data opublikowania: 17-04-2017
Ostatnio zmodyfikowano: 18-04-2017
41x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
175 odwiedzających
31 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

    Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (parowozowe) w Gliwicach, a więc także i wieża wodna, powstały w pierwszych latach XX wieku na uprzednio osuszonych bagnach i torfowiskach przy ul. Chorzowskiej. Celem powiązania zakładu ze stacją kolejową, leżącą na niższym poziomie, musiano zniwelować teren o pięć do sześciu metrów w dół, pozostawiając jedynie budynki administracyjne i mieszkalne na przydrożnej skarpie.

 

    W pierwszym okresie istnienia zakładu naprawa parowozów przeprowadzana była ręcznie. Odpowiednio oczyszczony tabor oddawany był grupie rzemieślników, zasadniczo ślusarzy, kierowanych przez specjalnego przewodnika, który rozdzielał pracę.

    O ile w pierwszym okresie swego istnienia zakłady w Gliwicach zatrudniały około 1000 pracowników, prowadzą własną szkołę warsztatową dla przygotowania kadry rzemieślniczej ślusarzy i tokarzy, o tyle w latach 1937-1939 stan załogi wynosił 2200-2400 pracowników, zatrudnionych w systemie pracy na dwie zmiany. W okresie tym przeprowadzano miesięcznie około 60 napraw parowozów różnych typów.

 

    W latach II wojny światowej zakłady gliwickie przybrały charakter obozu pracy przymusowej. Zatrudniały one tylko niewielką ilość pracowników wolnych, przede wszystkim w pionie administracyjnym i technicznym oraz robotników-fachowców, wolnych już od obowiązku służby wojskowej, a także sporo kobiet. Ogromną większość załogi stanowili pracownicy różnych narodowości zatrudnieni tu pod przymusem.

    Po wojnie zakłady przedstawiały obraz zniszczenia. Uruchomiono je ponownie 17 września 1945 roku pod nazwą Główne Warsztaty Parowozowe. Zakład silnie zniszczony w działaniach wojennych, pozbawiony maszyn i urządzeń, trzeba było odbudowywać od podstaw..  

 

    Wieża ma wysokość około 15 m. Ma ceglaną, delikatnie zdobioną okrągłą podstawę nośną i cienką ściankę żelbetową pod i wokół zbiornika. Przy wejściu, którym jest skromny portal, znajduje się oryginalny schemat całej instalacji wodnej zakładu, wyrysowany na ścianie sąsiedniego małego budynku.

Obrazki/zdjęcia
Wieża
Okolica
*
Wpisy do logu: znaleziona 41x nieznaleziona 1x komentarz 0x Wszystkie wpisy