Uwaga charakter tej skrzynki jest jedynie zabawowo - edukacyjny. Nie jest to skrzynka mająca na celu przeprowadzenie badań naukowych. Wszystkie pozyskane dane mogą być niedokładne, brakuje im ciągłości i nie należy traktować ich jako źródło danych do dalszych badań.
Pamiętacie jak w szkole podstawowej dostaliście zadanie domowe, aby przez kilka dni obserwować zmieniające się warunki pogodowe i wszystko notować? Jeśli pamiętacie, to dobrze, bo ta wiedza może się przydać, a jeśli nie wiecie o czym mówię, to po zaliczeniu tej skrzynki już będziecie wiedzieli na czym to zadanie domowe polegało.
Zaliczenie skrzynki polega na obserwacjach pogody w miejscu, gdzie aktualnie przebywacie, przez co najmniej dwa dni o stałych godzinach. Spisać należy: temperaturę, siłę i kierunek wiatru, opady oraz zachmurzenie. Jedna zaliczająca osoba (nick) musi dokonać minimum dwóch obserwacji. Wtedy dopiero może skrzynkę odłożyć w teren. Jeżeli skrzynkę przetrzymujesz dłużej niż dwa dni, to jednocześnie zobowiązujesz się do dokonywania dalszych obserwacji, aż do czasu odłożenia skrzynki.
Uwaga. W przypadku, gdy skrzynkę podjąłeś rano i w ten sam dzień dokonałeś pierwszej obserwacji, to możesz skrzynkę odłożyć już następnego dnia, zaraz po dokonaniu drugiej obserwacji.
Po odłożeniu skrzynki, wpisujesz komentarz w logu, a ja sprawdzam wpisane dane i wysyłam hasło do zalogowania.
Po zebraniu wystarczających danych i co jakiś czas późnej, będę publikował również aktualne, zbiorcze zestawienia Waszych obserwacji.
Wymagany dodatkowy sprzęt:
Zawartość kesza:
ZAKRES I SPOSÓB PROWADZENIA OBSERWACJI
1. TEMPERATURA
Temperatura jest najczęściej dokonywanym pomiarem meteorologicznym. Jest dokonywany zarówno profesjonalnie, przez stacje meteorologiczne, jak i przez prawie każdego z nas niemalże codziennie w domu. Kto z nas przed wyjściem z domu nie zerknie na termometr cieczowy za oknem (alkoholowy lub coraz rzadziej rtęciowy) czy też bardziej nowocześnie, na własną elektroniczną stację pogody? No właśnie. Profesjonalnie temperatura jest mierzona na wysokości 2 m nad gruntem przez urządzenia o dokładności (błędzie pomiaru) do 0,2 oC.
Na potrzeby naszych badań wystarczy, że to co robiłeś do tej pory rano z termometrem, zrobisz o godz. 12.00. Pamiętaj tylko o poniższych uwagach:
- temperatura mierzona musi być w cieniu, a miejsce pomiaru także wcześniej nie mogło być wystawione na działanie promieni słonecznych,
- podajemy wartości całkowite w stopniach Celcjusza, po zaokrągleniu.
Dodatkowe informacje:
2. WIATR
W naszym rejonie geograficznym wiatr powstaje głównie poprzez przemieszczanie powietrza z obszarów o wyższym ciśnieniu atmosferycznym, do obszaru o niższym ciśnieniu atmosferycznym. Wieje głównie poziomo lub prawie poziomo. Na prędkość i kierunek wiatru może mieć wpływ ukształtowanie terenu. W stacjach meteorologicznych prędkość i kierunek wiatru mierzą wiatromierze (anemometry) na wysokości 10 metrów. Ale wiatr można mierzyć również poprzez satelity.
Na co dzień prędkości wiatru prawie nikt z nas nie dokonuje na poziomie profesjonalnym, bo po prostu brak nam odpowiedniej aparatury pomiarowej. Ale każdy z nas może ocenić orientacyjnie prędkość i kierunek wiatru. Na potrzeby naszych badań wykorzystamy morską skalę Beauforta. W poniższej tabeli szukamy aktualnie występującego zjawiska na lądzie lub morzu i sprawdzamy odpowiadający mu stopień skali Beauforta. Pomimo tego, że wiatr może się zmieniać w ciągu dnia wielokrotnie - zarówno jego siła jak i kierunek, to do naszych obserwacji użyjemy jednego pomiaru w środku dnia pomiędzy godz. 12.00 a 13.00.
Stopień |
Prędkość [km/h] |
Opis | Stan morza | Zjawiska na lądzie |
0 | 0 | Cisza | Gładkie. | Spokój, dym unosi się pionowo. |
1 | 1 - 6 | Powiew | Zmarszczki na wodzie. | Ruch powietrza lekko oddziałuje na dym. |
2 | 7 - 11 | Słaby wiatr | Małe falki. | Wiatr wyczuwany na skórze. Liście szeleszczą. |
3 | 12 - 19 | Łagodny wiatr | Duże falki, ich grzbiety mają wygląd szklisty. | Liście i małe gałązki w stałym ruchu. |
4 | 20 - 29 | Umiarkowany wiatr | Małe fale, na których grzbietach tworzy się piana. Słychać plusk. | Kurz i papier podnoszą się. Gałęzie zaczynają się poruszać. |
5 | 30 - 39 | Dość silny wiatr | Szum morza przypomina pomruk, wiatr gwiżdże, fale umiarkowane, gęste białe grzebienie. | Małe drzewa kołyszą się. |
6 | 40 - 50 | Silny wiatr | Tworzą się grzywacze, długa wysoka fala, szum morza. Fale z pianą na grzbietach i bryzgi. | Duże gałęzie w ruchu. Słychać świst wiatru nad głową. Kapelusze zrywane z głowy. |
7 | 51 - 62 | Bardzo silny wiatr | Morze burzy się i piana zaczyna układać się w pasma. | Całe drzewa w ruchu. Pod wiatr idzie się z wysiłkiem. |
8 | 63 - 75 | Sztorm/wicher | Umiarkowanie duże fale z poprzerywanymi obracającymi się grzbietami. Pasma piany. | Gałązki są odłamywane od drzew. Samochody skręcają pod wpływem wiatru. |
9 | 76 - 87 | Silny sztorm | Bardzo duże fale z gęstą pianą. Grzbiety fal zaczynają się zawijać. Znaczne bryzgi. | Lekkie konstrukcje ulegają zniszczeniu. |
10 | 88 - 102 | Bardzo silny sztorm | Wielkie fale. Powierzchnia morza jest biała, fale przełamują się. Widoczność jest ograniczona. | Drzewa wyrywane z korzeniami. Poważne zniszczenia konstrukcji. |
11 | 103 - 117 | Gwałtowny sztorm | Nadzwyczaj wielkie fale. | Znaczna część konstrukcji zniszczona. |
12 | 177 + | Huragan | Olbrzymie fale. Powietrze pełne piany i bryzgów. Morze całkowicie białe pokryte bryzgami. Widzialność bardzo ograniczona. | Masowe i powszechne zniszczenia konstrukcji. |
Kierunek wiatru określamy na podstawie tego skąd wieje. Czyli jeżeli wyjdziemy w południe z domu, staniemy twarzą do wiatru i okaże się, że słońce świeci nam prosto w twarz, to aktualnie wieje wiatr południowy (S). Na potrzeby obserwacji określamy skąd wieje poprzez zaobserwowanie zawieszonej wstążki. Następnie kompasem sprawdzamy z jakiego kierunku wstążka nam "ucieka" - stamtąd wieje i ten kierunek wiatru wpisujemy do obserwacji. Pamiętaj tylko o poniższych uwagach:
- pomiar nie powinien być dokonywany w pobliżu budynków, im wyższy budynek, tym odejdź dalej od niego,
- wstążkę mocujemy do stałego elementu, nie powinna to być gałązka na drzewie, czy własna ręka, ale np. można wykorzystać barierki, poręcze.
- używamy 8 kierunków świata: N, NE, E, SE, S, SW, W, NW.
Dodatkowe informacje:
3. OPADY (na powierzchnię ziemi)
Deszczomierz (pluwiometr, ombrometr) to przyrząd służący do mierzenia sumy opadów. Zaopatrzony jest w walcowate naczynie o określonym polu górnego otworu oraz menzurkę do pomiaru ilości wody. Samopiszący przyrząd do notowania sumy opadów to pluwiograf (ombrograf). Totalizator to deszczomierz z urządzeniem do samoczynnego opróżniania menzurki z wodą i rejestrowania ilości opadu. Ustawia się go w trudno dostępnych miejscach np. na szczytach górskich, a jego zapisy odczytuje się raz na miesiąc lub jeszcze rzadziej.
Wielkość opadu podaje się w litrach ma metr kwadratowy (l/m2) lub w mm słupka wody (mm H20). Ta druga jednostka jest bardziej pro, ale zwykłemu keszerowi niewiele powie, więc na co dzień do określania wielkości opadu używa się l/m2, bo łatwiej po prostu sobie takie wartości wyobrazić (np. 5 l/m2, czyli tak jak byśmy wylali 5 litrowy baniak z mydłem z Biedry na kawałek chodnika o wymiarach 1m x 1m).
W warunkach domowych również możemy określać nie tylko typ opadów, ale i ich ilość poprzez wykonanie prostych naczyń pomiarowych (link w dodatkowych informacjach). Nasze obserwacje ze względu na krótki czas ich trwania (2 dni) będą jednak uproszczone. Wystarczy, że określimy rodzaj, oraz bardzo ogólnie intensywność opadu i czas jego trwania od rana do godziny pomiaru.
Do określenia rodzaju opadu (na powierzchnię ziemi) używamy następujących określeń: deszcz, śnieg, krupa, grad.
Do określenia intensywności (ilości) używamy określeń: słabe, umiarkowane, silne, bardzo silne.
Do określenia długości ich trwania używamy określeń:
- przelotne - kiedy opady są krótkie jednorazowe lub sporadyczne od czasu do czasu,
- słabe - kiedy pada przez mniej niż połowę czasu,
- umiarkowane - kiedy opad pojawia się przez około połowę obserwowanego czasu,
- długotrwałe - kiedy opad występuje zdecydowanie częściej niż przez połowę czasu,
- ciągłe - praktycznie bez przerw.
W przypadku niewystąpienia opadu w arkusz wpisujemy słowo brak.
Wyjaśniam co to krupa, a co grad. Krupa, to ziarenka lodowe o średnicy do 5 mm, a grad to grudki lodu od 5 mm w górę.
Dodatkowe informacje:
4. ZACHMURZENIE
No i na koniec najprostsze z badań. Określa stopień pokrycia nieba przez chmury, ogólnie, bez podziału na chmury niskie i wysokie oraz bez stwierdzania jaki to rodzaj, gatunek czy odmiana chmur. Po prostu patrzysz i porównujesz z poniższą listą określeń. Zachmurzenie wiąże się najczęściej z obecnością niżu. Niskie zachmurzenie występuje najczęściej przy wyżu. W naszej strefie geograficznej są jednak spore odstępstwa występujące najczęściej jesienią. Wtedy pomimo panującego wyżu nad głowami może zalegać gruba warstwa chmur. Zachmurzenie określa się najczęściej przy pomocy 8 stopniowej skali.
W naszych badaniach znowu skupiamy się na zachmurzeniu jedynie w południe i używamy następujących określeń słownych na stopień zachmurzenia:
- bezchmurnie - niebo bez chmur,
- małe - mniej niż połowa nieba zachmurzona,
- średnie - połowa nieba pokryta chmurami,
- duże - więcej niż połowa nieba zachmurzona,
- całkowite - całkowite zachmurzenie,
- mgła - i nie widzimy chmur.
Pamiętaj jednocześnie o tym, aby dokonując obserwacji widzieć jak największy obszar nieba.
Dodatkowe informacje:
GDZIE DOKONUJEMY WPISÓW I CO PO ZAKOŃCZENIU OBSERWACJI?
W skrzynce znajduje się adres strony, na której należy dokonywać wpisów. Adres pozostaje niezmienny, więc już po zakończeniu własnych badań, w każdej chwili można ponownie z niego skorzystać, aby sprawdzić jak prowadzone są dalsze badania przez kolejnych keszerów - meteorologów.
Po zapisaniu własnych badań do arkusza, odkładamy skrzynkę w teren, i powiadamiamy o tym fakcie w logu skrzynki w formie komentarza. Ja sprawdzam poprawność obserwacji meteorologicznych i przesyłam hasło do zalogowania znalezienia i przeniesienia kesza.
Dla pierwszych 120 keszerów - meteorologów w skrzynce znajdują się indywidualne mini dzienniczki obserwacji będące jednocześnie certyfikatami znalezienia. Jeżeli dzienniczko-certyfikatów zabraknie, to w logbooku znajduje się adres, skąd można je pobrać i samodzielnie wydrukować.
POWODZENIA!
PS. Nie mam nic wspólnego z meteorologią, nawet koło niej nie przechodziłem. Proszę więc fachowców w tej dziedzinie o wyrozumiałość. To tylko zabawa. Kesza przygotowywałem opierając się na wiedzy pozyskanej ze stron naukowych, pseudonaukowych i kompletnie amatorskich dotyczących rzeczonej tematyki. Oczywiście występujące rażące błędy niezwłocznie usunę, jeżeli zostaną takie znalezione. W tej sprawie proszę o kontakt na priva.