Skrzynka ukryta przy jednym z wielu zakrętów, kilkanaście metrów za tablicą informacyjną. Zbudowana w latach 1907-1911 górska droga łączy Ochotnicę Górną z Knurowem. Mimo powstania w bardzo trudnym terenie zachowuje maksymalnie 7-procentowe nachylenia (co potwierdzono po wybudowaniu tzw. próbą toczenia jaja bez rozbicia). Umożliwiała szybkie i bezpieczne przerzucanie przez Gorce wojsk lądowych a zwłaszcza artylerii ciężkiej, ciągniętej przez zaprzęgi konne. Poszerzane zakręty zabezpieczone wałem umożliwiały bezkolizyjne mijania. Pobocza obsadzono gęsto jesionami, korony których zapewniały ochronę przed zwiadem lotniczym i atakiem z powietrza. Ciekawym przykładem sztuki inżynierskiej jest kamienny most łukowy na potoku Bartosówka do złudzenia przypominający wiadukty na drogach fortecznych w Krakowie -nawiasem mówiąc, okeszowanych- Czerwony Most w Toniach, Diabelski Most pod al. Waszyngtona, czy przepust drogowy w ciągu ulicy Miodowej. Bezpieczne miejsce parkowania ma również swoje minusy - w okolicy trochę pozostawionych przez "turystów" śmieci. Zebrałem dwa worki ale nie wszystko.