Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Pałace i Dwory Wielkopolski #75 - Sierniki - OP8GBS
Pałace i Dwory Wlkp.
Właściciel: Max-Ka
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 82 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 25-05-2016
Data utworzenia: 25-05-2016
Data opublikowania: 25-05-2016
Ostatnio zmodyfikowano: 14-07-2016
30x znaleziona
2x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 2 obserwatorów
69 odwiedzających
23 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Pałac w Siernikach uznawany jest za najwybitniejszą realizację architektury rezydencjonalnej w Wielkopolsce. Dzieło znakomitego architekta wywarło niezaprzeczalny wpływ na wiele powstających w późniejszych latach budowli pałacowych i dworskich w regionie.

Kompozycja założenia jest tradycyjna. Na osi wytyczono aleję dojazdową, doprowadzającą na honorowy dziedziniec przed pałacem, ujęty po bokach dwoma tak samo ukształtowanymi oficynami. Centralne miejsce zajął pałac, usytuowany na niewielkim wzniesieniu, przez co (widziany od strony dojazdu) sprawiał wrażenie monumentalnego. Za pałacem rozplanowano krajobrazowy  park,  przechodzący w dalszej części w park leśny, z wytyczonym na osi elewacji tylnej kanałem wodnym.

Pałac powstał jako klasycystyczna budowla o zwartej, dwukondygnacyjnej, podpiwniczonej bryle, nakrytej niewysokim, czterospadowym dachem. Założony był na rzucie prostokąta z okazałym portykiem od frontu oraz trójbocznym ryzalitem w osi elewacji tylnej. Elewacje pokryte tynkiem i wsparte na wysokim cokole uzyskały bardzo skromną dekorację, ograniczającą się do boniowania lub pilastrów akcentujących naroża, obramień okien oraz profilowanych gzymsów z antycznym motywem ząbkowania. Okna na reprezentacyjnym parterze są prostokątne i znacznie większe niż na piętrze, gdzie mają kształt zbliżony do kwadratu.

O wyrazie dziewięcioosiowej elewacji frontowej, a tym samym całego budynku, zadecydowało opracowanie jej środkowej części. Znajduje się tam monumentalny portyk, poprzedzony szerokimi schodami prowadzącymi na wysoki parter. Cztery jońskie kolumny portyku wspierają trójkątny naczółek, obwiedziony profilowaniem i ząbkowaniem. W polu naczółka umieszczona została prostokątna tablica z białego marmuru z napisem: SOBIE SWOIM PRZYJAŹNI CZASOWI.

W elewacji tylnej (ogrodowej) dominującym akcentem jest trójboczny ryzalit, poprzedzony dwubiegowymi schodami z tarasem, ozdobiony pilastrami i zwieńczony płycinową attyką. W środkowej płycinie attyki umieszczony był niegdyś rzeźbiony kamienny kartusz,  z monogramem CR w środkowym polu, zwieńczony niewielką tarczą z herbami – przypuszczalnie Leszczyc Radolińskich i Nałęcz Raczyńskich.

Przez portyk i wnękę portykową prowadziło główne wejście do pałacu. Wiodło ono do niewielkiego westybulu, łączącego się z usytuowaną na osi salą rotundową, zajmującą przestrzeń dwóch kondygnacji i zwieńczoną płaską kopułą. Pod nią, w wysokich piwnicach, zaprojektowana została okrągła sala, wsparta na ośmiu kolumnach, dostępna dawniej przez wejście pod schodami przy ryzalicie ogrodowym. Boczne partie parteru, w dwu- i trzytraktowym układzie, zajmowały wnętrza reprezentacyjne, jadalnia, salony i gabinety. Tutaj również zlokalizowano dwie klatki schodowe prowadzące na piętro.

Architektura siernickiego pałacu i jego rozplanowanie powtarzane były w wielu innych rezydencjach tamtego czasu. Przypuszczalnie projekty wystroju i dekoracji wnętrza były także autorstwa Jana Chrystiana Kamsetzera, jednak prace te nigdy nie zostały ukończone, gdyż przeszkodziła temu śmierć fundatorki. 

Zmiany we wnętrzach pałacu wprowadzili jego kolejni właściciele. Największym zniszczeniom uległy one jednak w ostatnich czasach. O dawnym wyglądzie i bogactwie wyposażenia świadczyć mogą dziś jedynie zachowane inwentarze sporządzone przed połową XIX wieku, przy okazji sprzedaży majątku. Wymieniają one liczne meble, obrazy, lustra w złoconych ramach, żyrandole, rzeźby, wazy, jedwabne obicia ścian oraz marmurowe kominki. Do naszych czasów przetrwały jedynie fragmenty dekoracji sztukatorskiej i malarskiej.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Pałac
Tutaj