Kiedy pojedziecie kolejką SKM do Gdańska, to zwróćcie uwagę na parterowy budynek po zachodniej stronie torów kolejowych, na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia (od jakiegoś czasu paskudnie zamalowany farbami przez młodzież). Architektura tego budynku jest dosyć typowa dla pruskiego budownictwa kolejowego, a duże ozdobne okna wskazują, że nie był to ani budynek biurowy, ani mieszkalny, ani magazynowy. W szczycie budynku od strony torów widnieje nawet dworcowy zegar.
Dworzec przy Bramie Oliwskiej był pierwotnie końcowym dworcem linii kolejowej Berlin - Szczecin/Stettin - Stargard Szcz./Stargard Pom. - Koszalin/Köslin - Słupsk/Stolp - Sopot/Zoppot - Gdańsk/Danzig, będącej prywatną własnością kompanii Hinterpommersche Bahn (Kolej Tylnopomorska). Linia ta powstała w 1870 roku, przyczyniając się do szybkiego rozwoju miejscowości, przez które przechodziła. To właśnie po 1870 roku mała wioska letniskowo-rybacka Zoppot przekształciła się w kilkunastotysięczne miasto. Dzięki istnieniu tej linii letnicy odkryli też Gdynię (Gdingen) pod koniec XIX wieku, a dwie dekady później istnienie tej kolei miało niebagatelny wpływ na decyzję o budowie portu morskiego w Gdyni. 1 lutego 1880 r. linia została upaństwowiona i połączona z przychodzącym od południa Gdańska odgałęzieniem państwowej Ostbahn (Berlin-Königsberg) z którą łączyło się ono w Tczewie (Dirschau). W 1901 między Bramą Wyżynną a Oliwską powstał Dworzec Główny.
Po owym połączeniu obu linii do Berlina, które nastąpiło 1 września 1870 r., stacja przy Bramie Oliwskiej funkcjonuje od 1870 roku do dziś, jako stacja towarowa.
Kordy wskazuję wejście na teren nieczynnego peronu lini 249.
Za bramą w lewo i 95m do skrzynki.
____________________________________________________________________________________________
Edycja opisu w/g reaktywacji zrobionej przez LadyMoon z dnia 18.08.2020.
Na kładce, przy zejściu na dawny peron SKM, poszukaj cyfry.
Jak już ją zlokalizujesz to przypasuj odpowiedni opis i udaj się po skrzynkę:
6 - stań przodem do widocznych dźwigów, idź kładką na wprost, po czym zejdź z niej i udaj się w lewo. Dojdź do najbliższej wiaty przystankowej. Za nią jest niski, szary płotek. Szukaj przy narożniku, przed wiatą.
4 - stań przodem do widocznych dźwigów, idź kładką na wprost, po czym zejdź z niej i udaj się w prawo. Przejdź około 110 kroków do narożnika od ogrodzenia dawnej Hali Stoczni, szukaj wysoko na łączeniu ( wysoki, metalowy słup)
7 - stań tyłem do widocznych dźwigów, idź kładką na wprost, nad resztą torów aż do zejścia, po czym zejdź z niej i udaj się prosto. Miń budynek z numerem 7 oraz budynek z numerem 8. Skręć w lewo. Na wprost widzisz dwa stare, grube dęby. Szukaj przy drugim, na dole, poziom gruntu.
1 - stań tyłem do widocznych dźwigów, idź kładką na wprost, nad resztą torów aż do zejścia, po czym zejdź z niej i udaj się prosto. Miń budynek z numerem 7 oraz budynek z numerem 8. Skręć w lewo skos. Na wprost masz schody do góry, do ulicy. Przed nimi, po lewej, rośnie kasztan z czterema konarami. U jego stóp szukaj.
2 - stań tyłem do widocznych dźwigów, idź kładką na wprost, nad resztą torów aż do zejścia, po czym zejdź z niej i udaj się prosto. Miń budynek z numerem 7 oraz budynek z numerem 8. Skręć w prawo.
Idź tak około 60 kroków. Po prawej, u góry, widzisz charakterystyczny, okrągły kształt. Podejdź w jego kierunku na tyle, ile możesz, do przodu, ( obok po prawej rośnie młody klon.) Na wysokości kolan masz metalową część. Szukaj prawie pod nią ( przy niej), odgranij lekko piasek.
8 - stań tyłem do widocznych dźwigów, idź kładką na wprost, nad resztą torów aż do zejścia, po czym zejdź z niej i udaj się prosto. Miń budynek z numerem 7 oraz budynek z numerem 8. Skręć w prawo skos. Przed Tobą skrzyżowanie, a po lewej akacja z podwójnym pniem. Tam, między tymi pniami,szukaj.
Hasło to kolor pojemnika, maskowania i zakrętki ( jeden kolor)
Zamaskuj po sobie dobrze, aby nie wystawał i nie był widoczny dla osób postronnych.
POWODZENIA !!!
UWAGA!!! póki co, w skrzynce nie ma nic do pisania, miej ze sobą pisadło, patrz atrybut.