WWK: Kolej Nadodrzańska
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Pełna Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy kierunku zaznaczonego kolorem turkusowym (na trasie stacje nr 60 do 62)
Wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych i jednej wąskotorowej zbiegających się we Wrocławiu. Aktualnie (2012) dziewięć linii normalnotorowych jest czynnych, ale tylko osiem obsługuje ruch pasażerski; linia wąskotorowa już od lat sześćdziesiątych jest we Wrocławiu zlikwidowana.
Kolej Nadodrzańska - potocznie linia nadodrzańska, magistrala nadodrzańska, Nadodrzanka, linia 273 – linia łącząca Wrocław ze Szczecinem przez Brzeg Dolny, Wołów, Głogów, Nową Sól, Zieloną Górę, Kostrzyn nad Odrą i Gryfino. Położona w granicach trzech województw: dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze Oddziałów Regionalnych PKP PLK: we Wrocławiu, w Poznaniu i w Szczecinie.
na zdjęciu: Rudna Gwizdanów, jedna ze stacji na lini 273.
Historycznie:
Budowę linii nadodrzańskiej prowadziło Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej. Zanim powstał pierwszy odcinek obecnej linii 273, w 1856 r. BFE wybudowało tory łączące swoją pierwszą linię (Wrocław-Świebodzice), węzłem w Jaworzynie Śląskiej z linią Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (Wrocław-Berlin) z węzłem w Legnicy. Pierwotnie więc linia zaczynała się w Legnicy. Od końca lat 60. XIX wieku otwierano kolejne odcinki linii nadodrzańskiej: grudzień 1869 r. z Legnicy do Lubina Górniczego, styczeń 1871 r. do Rudnej Gwizdanowa, październik 1871 r. do Czerwieńska, maj 1874 r. do Rzepina, styczeń 1875 r. do Kostrzyna, listopad 1876 r. do Chojny i wreszcie 15 maja 1877 r. oddano ostatni odcinek do Szczecina.
W międzyczasie w sierpniu 1874 r. połączono bezpośrednio linię nadodrzańską od stacji Rudna Gwizdanów z Wrocławiem przez Wołów. Końcowymi stacjami były: Breslau-Freiburger Bahnhof (Dworzec Świebodzki) we Wrocławiu oraz Stettin-Breslauer Bahnhof (Dworzec Wrocławski) w Szczecinie (początkowo pod nazwą Stettin-Breslau-Freiburger Bahnhof). W przeciwieństwie do dworców budowanych we Wrocławiu, gdzie każdy prywatny zarządca kolei posiadał "własny" dworzec końcowy – w sumie powstało ich obok siebie aż 4, w Szczecinie były tylko 2 – Dworzec Berliński (ob. Główny) i właśnie Dworzec Wrocławski, oddalone od siebie o ok. 5 km nie posiadające torowego połączenia, co stanowiło problem dla pasażerów. Wskutek tego, po upaństwowieniu przedsiębiorstwa BFE w 1884 r. podjęto decyzję o skierowaniu pociągów na Dworzec Berliński, położony bliżej centrum. Po niespełna 10 latach, w 1886 r. Dworzec Wrocławski przestał pełnić funkcję dworca pasażerskiego, obsługiwał już tylko ruch towarowy. Do 1945 r. pociągi kursujące z Wrocławia w kierunku Głogowa korzystały jeszcze z dwóch dworców Świebodzkiego i Głównego.
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *semaforek.tk
Hall of Fame: FTF: xlud; j_janus STF: Ala Ł; Lupi; snieeegu TTF: dareckis
Kesz:
Skrzynka jak zwykle to bywa, ukrywa się przed Wami na kordach. Najlepiej dostać się do niej wchodząc po kamiennym zboczu wiaduktu kolejowego, ominięcie wtedy w dużej mierze brodzenie w krzaczorach. Nie ma potrzeby wchodzenia ani przechodzenia przez tory, chyba, że ktoś czuje niepohamowaną potrzebę ale o zboczeniach rozprawiać tutaj nie będziemy. Skrzynka jest w stanie pomieścić niewielkie fanty i ołówek, proszę nie szarpać, bo maskowanie uszkodzić łatwo i chyba to wszystko co musicie wiedzieć. Powodzenia!