WWK: Kolej Poznańska
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Pełna Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy kierunku zaznaczonego kolorem jasnozielonym (na trasie stacje nr 40 do 43)
Wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych i jednej wąskotorowej zbiegających się we Wrocławiu. Aktualnie (2012) dziewięć linii normalnotorowych jest czynnych, ale tylko osiem obsługuje ruch pasażerski; linia wąskotorowa już od lat sześćdziesiątych jest we Wrocławiu zlikwidowana.
Kolej Poznańska - W latach czterdziestych XIX wieku następowała szybka rozbudowa sieci połączeń kolejowych we Wrocławiu. Przeprowadzono połączenie (Verbindungsbahn) Górnośląskiego ze Świebodzkim, Marchijskim (linie jasnozielone) oraz – później – z linią łączącą Wrocław z Poznaniem. Przez pierwsze trzy lata (od kwietnia 1847) po wybudowaniu tych połączeń przetaczanie wagonów pomiędzy poszczególnymi sieciami odbywało się bez użycia lokomotyw (wymagały one wówczas jeszcze specjalnych obrotnic w celu zmiany kierunku jazdy, co znacznie komplikowałoby operację) – przy pomocy konnych zaprzęgów. Koncesję na połączenie Wrocławia z Poznaniem uzyskała w 1853 Kolej Górnośląska i ona rozpoczęła w Lesznie budowę w trzech kierunkach: do Wrocławia, do Poznania i do Głogowa.
na zdjęciu: most poznański na odrze w latach 30-tych, obecnie po renowacji przyjął podobny wygląd.
Konieczne było wybudowanie we Wrocławiu mostu kolejowego przez Odrę (w pobliżu dzisiejszego drogowego Mostu Milenijnego pomiędzy Popowicami a Osobowicami) – zrealizowano go w postaci 33-przęsłowej konstrukcji stalowej o łącznej długości 380 m (dwa przęsła były obrotowe, dzięki czemu utrzymano żeglowność rzeki w tym miejscu). Połączenie do Poznania ruszyło 29 października 1856 i obsługiwane było przez nowy dworzec Kolei Górnośląskiej, wspomniany już Dworzec Główny (nr 11). Dzięki tej linii łączącej się z Posen-Kreuzburger Eisenbahn (PoKr, Kolei Poznańsko-Kluczborskiej) i Stargard-Posener Eisenbahn (StPo – Kolejami Poznańsko-Stargardzkimi) Wrocław uzyskał połączenie ze Szczecinem, z Bydgoszczą i z Gdańskiem. W granicach miasta na tej linii znajdują się stacje Wrocław Mikołajów (40), Wrocław Popowice (41), Wrocław Osobowice (42) oraz Wrocław Świniary (43). Obecnie linia jest dwutorowa i zelektryfikowana.
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *semaforek.tk
Hall of Fame: FTF: xlud STF: Ala Ł; Lupi; snieeegu TTF: dareckis
Kesz:
Niewielka skrzynka umiejscowiona na kordach, patrząc od strony Portu Popowice, będzie po przeciwnej stronie (most wschodni) - widać to również na mapie. Aby ją podjąć nie ma potrzeby wchodzenia na tory ani przechodzenia przez nie - wystarczy, że wejdziecie na most z odpowiedniej strony. Strzeż się pociągu i pamiętaj, że nikt nie zadba o Twoje bezpieczeństwo lepiej, niż Ty sam. Przy podejmowaniu uważaj, żeby kesz nie wpadł do rzeki.
Proszę o ostrożne podejmowanie - skrzynka jest oznaczona jako niebezpieczna, każdy podejmuje ją na własną odpowiedzialność.