OPIS MIEJSCA:
Jest to jedyny w Polsce kolejowy most zwodzony, który działa. Pierwszy most zwodzony w tym miejsu powstał w 1877 roku wraz z budową lini kolejowej do Wrocławia. W 1936 roku Niemcy zbudowali obiekt dwu torowy wykorzystując patent amerykańskiego inżyniera Williama Scherzera, pozwalało to znacznie skrucić czas otwierania drogi dla żeglugi. Poszczególne przęsła można było podnosić za pomocą silników elektrycznych. Pod koniec wojny cały most wraz z przęsłami zwodzonymi został wysadzony. Po wojnie odbudowano już tylko jeden tor z przęsłem zwodzonym, wydobywając szereg elementów z dna rzeki. Odbudowane przesło waży 163 tony i ma długość 17,35m, oraz szerokość 5 metrów. Przęsło jest podnoszone i opuszczane kilka razy na dobę w celu przepuszczenia jednostek żeglugi śródlądowej.
OPIS SKRZYNKI:
Do mostu można dojechać samochodem. Z centrum Szczecina jedziemy Autostradą Poznańską i skręcamy w prawo za przystankiem autobusowym lini 61 jakieś 200m przed mostem pod którym jest tor prowadzący do MOSTU, proszę się nie przerazić iloscia śmieci w lesie!
Druga możliwość to wycieczka wzdłuż torowiska . Odległość to około 500m do mostu. Kesz jest ukryt około 100m przed mostem ze względu na przebywających tam wędkarzy, oraz obsługę mostu.
Most jest podnoszony kilka razy dziennie z powodu panującego ruchu na wodzie. Może akurat komuś się trafi taka możliwość obejrzenia podniesionego mostu.
Skrzynka ukryta w konstrukcji stalowego słupa trakcyjnego z naciągiem trakcji (odważnikiem).
Prawdopodobnie skrzynka znajduje się na obszarze NATURA 2000
:
Dolina Dolnej Odry - PLB320003 Wzgórza Bukowe - PLH320020 Dolna Odra - PLH320037 |