Droga asfaltowa prowadząca do skrzynki posiada ograniczenia w poruszaniu się pojazdami o czym informują znaki drogowe.
Skrzynkę polecam podejmować za dnia, żeby nie wzbudzać podejrzeń pracowników i ochrony. Z lokalizacji ukrycia widać w linii prostej, ok. 37 metrów - pomnik techniki, tytułowy elektrowóz. Zrezygnowałem z pierwotnej lokalizacji w samym obiekcie.
Lokomotywę EP02-08 zmontowano w 1957 roku w zakładach PaFaWag we Wrocławiu, jako ósmą i ostatnią maszynę z serii 1E. Elektrowóz jako jedyny z całej „ósemki” otrzymał silniki nowej konstrukcji. Maszyny 1E-01 – 1E-07 otrzymały zestaw elektryczny sprowadzony z Anglii, zaś ostatni – ósmy zestaw – pozostawiono jako zapasowy a lokomotywę 1E08 wyposażono w silnik LKa635 (licencyjna konstrukcja radziecka stosowana później w elektrowozach 3E). Zmiana silników trakcyjnych wymusiła kolejne modyfikacje: zmianę konstrukcji zestawu kołowego, zastosowanie przekładni dwustronnej, zmianę stosunku przekładni na 31:78 oraz modyfikację biegu kanałów wentylacyjnych silników.
Elektrowóz otrzymał oznaczenie seryjne 1E-08 i został skierowany do służby w Polskich Kolejach Państwowych z oznaczeniem przewoźnika E02-08. Maszynę wyprodukowano w okresie, kiedy lokomotywy tego typu stacjonowały w lokomotywowni Łódź Olechów, więc także tam trafiła. W roku 1960 lokomotywa została przemianowana na elektrowóz EP02-08. Elektrowóz początkowo – jak pozostałe EP02 – obsługiwał linie pospieszne Łódź-Warszawa i Łódź-Kraków. Gdy serię EP02 wycofano z obsługi połączeń szybkobieżnych, maszynę skierowano do prowadzenia pociągów osobowych na liniach zbiegających się w łódzkim węźle kolejowym. W 1969 roku lokomotywa zostaje przekazana do DOKP Kraków i przydzielona do lokomotywowni w Dębicy, by przez kolejne trzy lata obsługiwać połączenia kolejowe na linii Kraków – Przemyśl.
W 1972 roku, gdy zakończono eksploatację serii EP02, elektrowóz EP02-08 przebazowano na stację Przemyśl Bakończyce, gdzie przez 24 lata wykorzystywano go jako stacjonarne urządzenie grzewcze (SUG). W roku 1998 lokomotywę EP02-08 ustawiono jako pomnik techniki przed halą lokomotywowni w Krakowie Bieżanowie, gdzie znajduje się do dzisiaj.
Symbol | Type | Coordinates | Description |
---|---|---|---|
Interesting place | --- | Miejsce: Pomnik techniki - Elektrowóz EP02-08 |