PAROWÓZ SERII LAS W PARKU MIEJSKIM
Parowóz stoi jako pomnik w Parku przy Alejach Powstańców Wielkopolskich.
Przebieg służby:
1958 r. - Żwirownia Ełk , następnie cukrownia Zduny (linia Błaszki-Cielce
25.08.1983 r. - skreślony z inwentarza
23.10.1984 r. przywieziony do Ostrowa Wlkp. i po renowacji ustawiony jako pomnik przed Technikum Kolejowym
15.10.2009 r. - przewieziony do parku miejskiego
Trochę informacji o Parowozach LAS:
Las – polski parowóz wąskotorowy, produkowany w latach 1948-1958, przeznaczony do pracy głównie na kolejach leśnych o prześwicie toru 600/700/750/760 mm. Parowóz posiadał układ osi i silników Cn2t.
Parowóz został skonstruowany w latach 1947-48 w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie na bazie parowozu Ryś konstrukcji niemieckiej. Główną zmianą było zastosowanie trzech osi w miejsce dwóch, przez co nacisk na szyny zmniejszył się o 1,5 t przy zachowaniu takiej samej mocy i siły pociągowej. Dzięki temu, parowóz mógł być eksploatowany na liniach o słabszej nawierzchni, zwłaszcza kolejach leśnych, dlatego otrzymał fabryczną nazwę Las. Pierwsze dwa prototypowe parowozy wyprodukowano w 1948 roku. Na kolejach leśnych i przemysłowych bywały oznaczane serią Ty, wzorem oznaczeń PKP, aczkolwiek parowozy te nie pracowały na PKP.
Ogółem do 1958 roku wyprodukowano ich w Fabloku 640 sztuk. Podstawową wersją był parowóz na tor szerokości 600 mm, ale opracowano także wersje na inne szerokości toru, 750, 760 i 785 mm. Na tor 750 mm zbudowano ok. 120 parowozów
Parowozy tego typu używane były głównie do transportu towarowego podczas produkcji i obróbki drewna, rzadko do przewozów osobowych. Obecnie zachowało się w Polsce kilkanaście egzemplarzy jako pomniki oraz czynny parowóz w Rudach Raciborskich. Wśród zachowanych jest 9 lokomotyw na tor 600 mm i 6 na tor 750 mm.
Niewielką liczbę lokomotyw wyeksportowano - 30, z tego 6 do Bułgarii, 4 do Albanii, 18 do Rumunii , 2 do Chin. Począwszy od lat 80., około 15 lokomotyw sprzedano do krajów zachodnich po wycofaniu ze służby w Polsce, dla służby na różnych kolejach turystycznych lub jako eksponaty.
Przy okazji zachęcam do spaceru po parku na terenie którego znajdują się pomniki przyrody Klon srebrzysty (Acer saccharicum) rośnie przy alejce w północna zachodnim krańcu parku, blisko skrzyżowania al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Ledóchowskiego. Drzewo to pochodzi ze wschodniej części Ameryki Północnej. Uznany za pomnik przyrody 20.02.1989 r. Przy wschodnim krańcu parku, 8 m od ul. Piłsudskiego rośnie lipa srebrzysta (Tilia tomentosa), objęta ochroną od 15.02.1982 r.
W parku można również spotkać : wiewiórki, kaczki krzyżówki, łyski, szpaki, sroki, kosy, kwiczoły, kawki, pustułki, oknówkę, jaskółki i liczne owady. W stawie żyją plocie i wzdręgi.
Źródła materiałów:
http://rail.phototrans.eu/14,75391,0,FabLok_Las_Ty_1884.html
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Locomotive_Las47_fr
om_park_in_Ostrow_Wielkopolski_side_view.jpg
http://www.parki.org.pl/parki-miejskie/park-miejski-w-ostrowie-wielkopolskim
O KESZU:
Pojemnik schowany pod kordami , nisko. W środku znajduje się logbook , długopis , certyfikaty dla trzech pierwszych znalazców , a także kilka fantów na wymianę. Proszę o ostrożne podejmowanie kesza , w ciągu dnia kręci się tam dużo ludzi , a także o dokładne zamaskowanie pojemnika po odłożeniu. W razie problemu dodatkową podpowiedź znajdziecie w spoilerze.
POWODZENIA ! ;-)