WWK: Dworzec Dolnośląsko-Marchijski
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 30 na mapie
Dworzec Marchijski - Dworzec Marchijski wybudowany został przez Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (niem. Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn). Otwarcie nastąpiło 18 października 1844. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Rozpoczynająca się na dworcu kolej łączyła Dolny Śląsk (Wrocław, Legnicę, Węgliniec, Lubsko i Gubin) z Berlinem] (Marchia Brandenburska), a od 1 września 1847 dodatkowym 28-kilometrowym łącznikiem także ze Zgorzelcem.
na zdjęciu: archiwalne zdjęcie budynku stacji z lat 1880-1900.
Pod względem architektonicznym Dworzec Marchijski był obiektem wzniesionym w stylu neorenesansowej willi włoskiej, z dwoma historyzującymi wieżami i przylegającymi do nich budynkami dworcowym. Pomiędzy wieżami rozpięta była trójnawowa hala mieszcząca dwa perony, pośrodku hali przebiegały dwa tory. Łuk nad środkową nawą ozdobiony był od strony miasta dwiema wieżyczkami i umieszczonym centralnie zegarem. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Wkrótce po otwarciu Dworca Marchijskiego wybudowano tory łączące go z odległym o ok. 3 km Dworcem Górnośląskim. Jako ciekawostkę można podać fakt, że wagony miedzy dworcami przetaczano przez pierwsze lata przy pomocy koni. Połączenie z Dworcem Górnośląskim, a potem z Dworcem Głównym sprawiło, że spadła liczba podróżnych korzystających z Marchijskiego. Również Dworzec Prawobrzeżny zaczął tracić swoje znaczenie i w 1903 r. został ostatecznie wchłonięty przez Dworzec Marchijski.
na zdjęciu: Dworzec Marchijski z dziejów sztuki śląskiej z 1978r.
Od 1904 r., po rozbudowie o cztery perony, Dworzec Główny zdominował ruch kolejowy w lewobrzeżnej części Wrocławia, co doprowadziło do jeszcze większej marginalizacji Dworca Marchijskiego i Świebodzkiego. W 1908 r. z Dworca Marchijskiego odjeżdżały już tylko pociągi podmiejskie do Leśnicy znajdującej się w wtedy poza granicami miasta. Rok później ruch pasażerski w tym rejonie przejął całkowicie Dworzec Świebodzki, a Dworzec Marchijski stał się stacją przeładunkowo - towarową i zmienił nazwę na Dworzec Towarowy Zachód (niem.Güter-Bahnhof-West). Na przełomie lat 20. i 30. rozebrano południowe skrzydło dworca i halę. Ruch kolejowy był coraz mniejszy, ale zamarł zupełnie dopiero w latach 50. XX wieku. Wtedy wykorzystano pozostałości po pięknym niegdyś Dworcu Marchijskim, do wywożenia gruzu ze zrujnowanego po II wojnie Wrocławia. Stąd też do Warszawy odjeżdżały transporty pochodzących z rozbiórek cegieł. Dworzec funkcjonował wówczas jako Dworzec Zachodni.
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org *wroclawzwyboru.blox.pl
Hall of Fame: FTF: snieeegu STF: Lumen, straznik TTF: MPK_TEAM
Kesz:
Skrzynka wielkości mikro ukryła się dla Was na podanych współrzędnych. Podjęcie keszyka za dnia może być dość trudne ale nie jest niemożliwe. Budynek jest opuszczony i miejsce nie należy do najczystszych, miejcie to na uwadze. Keszyk pomieścił niewiele logbooka, zabierzcie długopisy ze sobą i pęsetę tak na wszelki wypadek. Uwaga na ciecia z pobliskiego parkingu strzeżonego, potrafi zaskoczyć i być nieprzyjemny, uważajcie zatem by nie spalić. Zapraszam do poszukiwań. Powodzenia!