Please log in to see the coordinates.
71x Found
4x Not found
1 notes
6 watchers
Rated as: Excellent
9 x recommended
Cache attributes
Description
PL


WWK: Wrocław Sołtysowice
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 52 na mapie
Rok budowy: 1901; Nazwy historyczne: Schottwitz (1901 - 1930), Breslau Schottwitz (1931 - 1935), Breslau Burgweide (1936 - 1938), Breslau Burgweide (Br. Schottwitz) (1939), Breslau Burgweide (1940 - 1945), Wrocław Sułkowice (1945 - 1946), Wrocław Sołtysowice (od 1947)
Wrocław Sołtysowice - stacja węzłowa, na której krzyżują się linie z kierunku Oleśnicy do Nadodrza oraz z Jelcza Miłoszyc do Osobowic. Obecnie tylko na pierwszej funkcjonuje ruch pasażerski, gdyż na linii z Jelcza kursowanie składów pasażerskich zawieszono w 2000 roku. Perony na obydwu liniach (trzy jednokrawędziowe) nadal istnieją i znajdują się przed głowicą rozjazdową od strony Psiego Pola. Stacja posiada 4 tory główne oraz kilka torów bocznych, prowadzących m.in do ramp oraz do bocznic: Cukrowni Wrocław oraz Młyna Sułkowice.
Stacja powstała prawdopodobnie około 1871 roku. W 1922 roku do stacji dołączyła po wybudowaniu brakujących odcinków linia Wrocław Sołtysowice - Dobrzykowice. Umożliwiała ona wjazd do miasta z pominięciem odcinka Miłoszyce-Św Katarzyna. W 1937 roku zmieniono nazwę stacji na Breslau Burgweide. W 1945 nazwano stację najpierw Sułkowice, by później przemianować na Wrocław Sołtysowice.

na zdjęciu: niszczejący budynek dworca Wrocław Sołtysowice, obecnie brak kas biletowych a poczekalnia jest zamknięta
Po zakończeniu drugiej wojny światowej przedłużono bocznicę Wrocław Sołtysowice-Wrocław Różanka do Osobowic, aby umożliwić dojazd do Nadodrza pociągów z kierunku Poznania. Nie istniał most za stacją Popowice. Stacja pełniła funkcję pomocniczej stacji rorządowej. Obsługiwała dużą cukrownię i młyn. Od czerwca 2000 r. nie jeżdżą już pociągi osobowe w kierunku Dobrzykowic. Można tam spotkać tylko składy towarowe. Na stacji Sołtysowice zmieniają czoło pociągi Orlenu jadące w kierunku magazynów na Swojczycach. Przedłużona bocznica do Osobowic jest nieczynna i pozbawiona od ok. 2000 r. trakcji elektrycznej - w 2011 r. przywrócono jej przejezdność - kursować tam mają składy z przekroczoną skrajnią, które w ten sposób będą omijać kłopotliwą stację Wrocław Nadodrze z jej wysokimi peronami. Na przełomie 2009/2010 wyremontowano gruntownie tory nr 4 i 3. Zlikwidowano bocznicę do cukrowni i samą cukrownię (marzec 2010 r.) Nie istnieje też bocznica na terenie młyna Sułkowice - sam młyn jest też częściowo wyburzony. Sukcesywnie skracają się bocznice na prywatnych placach ładunkowych. W pobliżu stacji powstał w latach 90. ogromny kompleks handlowo-usługowo-rozrywkowy "Korona". W obrębie stacji 2 przejazdy kolejowe, które są zmorą miejscowych kierowców ze względu na intensywny ruch pociągów na odcinku Wrocław - Oleśnica.
Dla miłośników załączam schemat stacji: KLIK

na zdjęciu: widok na perony w kierunku Oleśnica i Jelcz Miłoszyce
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu *semaforek.kolej.org.pl
Hall of Fame:
FTF: straznik
STF: railman
TTF: MPK_TEAM
Kesz:
Skrzynka znajduje się na kordach. Z tego miejsca będziemy mieli widok na torowisko, zwrotnicę krzyżową i budynek nastawni. Do podjęcia kesza nie musicie wchodzić na czynne tory kolejowe, jednak zalecane jest zachowanie ostrożności. Keszyk tradycyjnie pomieścił jedynie logbook, więc bierzemy długopis ze sobą. Powodzenia!
Pictures
Log entries:
71x
4x
1x