WWK: Wrocław Sołtysowice
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 52 na mapie
Rok budowy: 1901; Nazwy historyczne: Schottwitz (1901 - 1930), Breslau Schottwitz (1931 - 1935), Breslau Burgweide (1936 - 1938), Breslau Burgweide (Br. Schottwitz) (1939), Breslau Burgweide (1940 - 1945), Wrocław Sułkowice (1945 - 1946), Wrocław Sołtysowice (od 1947)
Wrocław Sołtysowice - stacja węzłowa, na której krzyżują się linie z kierunku Oleśnicy do Nadodrza oraz z Jelcza Miłoszyc do Osobowic. Obecnie tylko na pierwszej funkcjonuje ruch pasażerski, gdyż na linii z Jelcza kursowanie składów pasażerskich zawieszono w 2000 roku. Perony na obydwu liniach (trzy jednokrawędziowe) nadal istnieją i znajdują się przed głowicą rozjazdową od strony Psiego Pola. Stacja posiada 4 tory główne oraz kilka torów bocznych, prowadzących m.in do ramp oraz do bocznic: Cukrowni Wrocław oraz Młyna Sułkowice.
Stacja powstała prawdopodobnie około 1871 roku. W 1922 roku do stacji dołączyła po wybudowaniu brakujących odcinków linia Wrocław Sołtysowice - Dobrzykowice. Umożliwiała ona wjazd do miasta z pominięciem odcinka Miłoszyce-Św Katarzyna. W 1937 roku zmieniono nazwę stacji na Breslau Burgweide. W 1945 nazwano stację najpierw Sułkowice, by później przemianować na Wrocław Sołtysowice.
na zdjęciu: niszczejący budynek dworca Wrocław Sołtysowice, obecnie brak kas biletowych a poczekalnia jest zamknięta
Po zakończeniu drugiej wojny światowej przedłużono bocznicę Wrocław Sołtysowice-Wrocław Różanka do Osobowic, aby umożliwić dojazd do Nadodrza pociągów z kierunku Poznania. Nie istniał most za stacją Popowice. Stacja pełniła funkcję pomocniczej stacji rorządowej. Obsługiwała dużą cukrownię i młyn. Od czerwca 2000 r. nie jeżdżą już pociągi osobowe w kierunku Dobrzykowic. Można tam spotkać tylko składy towarowe. Na stacji Sołtysowice zmieniają czoło pociągi Orlenu jadące w kierunku magazynów na Swojczycach. Przedłużona bocznica do Osobowic jest nieczynna i pozbawiona od ok. 2000 r. trakcji elektrycznej - w 2011 r. przywrócono jej przejezdność - kursować tam mają składy z przekroczoną skrajnią, które w ten sposób będą omijać kłopotliwą stację Wrocław Nadodrze z jej wysokimi peronami. Na przełomie 2009/2010 wyremontowano gruntownie tory nr 4 i 3. Zlikwidowano bocznicę do cukrowni i samą cukrownię (marzec 2010 r.) Nie istnieje też bocznica na terenie młyna Sułkowice - sam młyn jest też częściowo wyburzony. Sukcesywnie skracają się bocznice na prywatnych placach ładunkowych. W pobliżu stacji powstał w latach 90. ogromny kompleks handlowo-usługowo-rozrywkowy "Korona". W obrębie stacji 2 przejazdy kolejowe, które są zmorą miejscowych kierowców ze względu na intensywny ruch pociągów na odcinku Wrocław - Oleśnica.
Dla miłośników załączam schemat stacji: KLIK
na zdjęciu: widok na perony w kierunku Oleśnica i Jelcz Miłoszyce
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu *semaforek.kolej.org.pl
Hall of Fame: FTF: straznik STF: railman TTF: MPK_TEAM
Kesz:
Skrzynka znajduje się na kordach. Z tego miejsca będziemy mieli widok na torowisko, zwrotnicę krzyżową i budynek nastawni. Do podjęcia kesza nie musicie wchodzić na czynne tory kolejowe, jednak zalecane jest zachowanie ostrożności. Keszyk tradycyjnie pomieścił jedynie logbook, więc bierzemy długopis ze sobą. Powodzenia!