Ludzki żywot – gra z gatunku MMORPG. Okrzyknięta została najbardziej innowacyjną grą wszech czasów, głównie z racji niesamowitych efektów graficznych, wielowątkowej, nieliniowej fabuły, a także z niebywałej popularności – jest najpopularniejszą grą na świecie, obecnie gra w nią ponad 7 miliardów ludzi, a liczba ta systematycznie rośnie głównie przez tamtejszy najpopularniejszy serwer.
Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i opiera się w głównej mierze na interakcji z otoczeniem oraz innymi graczami. Bohater gry rozwija się, zdobywa doświadczenie i wiedzę. Wiele zamieszania wprowadza fakt, że fabuła gry nie jest w żadnym stopniu stała. Każda rozgrywka niesie ze sobą zupełnie odmienny poziom wrażeń. Każdy z graczy rozpoczyna swoją historię zupełnie inaczej oraz prowadzi ją w indywidualny, niepowtarzalny sposób. Nawet najmniejsze wybory mają wpływ na kolejne wydarzenia. Fakt ten pogłębiony jest przez bardzo duży aspekt losowości oraz to, że na świat wpływają jednocześnie miliardy innych użytkowników. Aby grać w jakąkolwiek inną grę komputerową, musisz grać w Ludzki żywot.
Wydawca Ludzkiego żywota nie jest do końca znany. Trwa spór o prawa autorskie do projektu pomiędzy God Studios, Allah Inc. oraz Buddha Arts, a także Big Bang Corporation z filią w Evolution Labs. Znanym wydawnictwem przypisującym sobie autorstwo było też Hellada Productions, jednakże upadek studia doprowadził do jego wycofania się z konfliktu.
Niejasny jest również proces i czas powstawania tej niezwykłej gry. Według zwolenników Big Bang Corporation zajęło to kilka miliardów lat, według twórcy z God Studios tylko 6 dni, a pozostałe wytwórnie utrzymują, że jedynie rozwinęły amatorski projekt.
Każde ze studiów wydawniczych, roszczących sobie prawa autorskie do gry, inaczej opisuje jej ostateczny cel:
Gracz jest w gruncie rzeczy całkowicie wolny (wyjątkami są niektóre serwery z co bardziej restrykcyjną polityką); może robić cokolwiek, oczywiście w ramach zdrowego rozsądku i obowiązującego na serwerze prawa. Gracz, idąc przez życie, zdobywa doświadczenie oraz nowe, przydatne bądź nie, umiejętności. Punkty biegłości w danej dziedzinie zdobywa jedynie dzięki praktyce – im dłużej wykonuje daną pracę, tym lepiej mu ona wychodzi. Dzieje się to efektywniej, jeżeli pracuje z bardziej doświadczonym graczem, który uczy go danej dziedziny. Często zdobywanie doświadczenia w niektórych domenach przychodzi łatwiej niż w innych; jest to indywidualna i generowana losowo cecha. Najczęściej dzieje się to na początku gry bądź w początkowych jej etapach. Można przyspieszyć proces zdobywania statystyk, używając niedozwolonych skryptów – farmaceutyków (np. sterydów), aczkolwiek wiąże się to z ryzykiem pogorszenia zdrowia postaci.
Charakterystyczną rzeczą jest interfejs bez jakichkolwiek wskaźników. Ocenę stanu zdrowia opieramy na własnym samopoczuciu, sposobie, w jaki wyświetlany jest obraz (przy niektórych chorobach i upojeniu alkoholowym występują np. omamy wzrokowe), oraz na podstawie zmian na ciele. Gracze, którzy wybrali klasę Medyk, są w stanie rozpoznać problemy ze zdrowiem u innych graczy po uprzednim przebadaniu, czyli sprawdzeniu ich parametrów, np. temperatury ciała.
Postać gracza musi odżywiać się oraz załatwiać wiele czynności fizjologicznych. Brak troski grozi końcem gry.
Całe otoczenie jest tworzone przez oddziaływania innych graczy, a kolejni użytkownicy żyją w świecie zbudowanym przez poprzednich. Trudno odnaleźć grę z podobnym poziomem interakcji.
Gra, potwierdzając swój niezwykły poziom trudności, daje nam tylko jedną szansę. Formalnie rozgrywka kończy się w momencie śmierci. Dopiero po ukończeniu swojego najwyższego poziomu gracze dowiadują się, czy występują jeszcze poziomy dodatkowe. W zależności od przekonania, które studio jest realnym wydawcą gry, gracze prowadzą grę wg instrukcji danego studia i różnią się w poglądach na ich istnienie:
Według God Studios pierwszymi użytkownikami gry byli gracze o nickach Adam i Ewa. Ponoć posiadali konto Premium i Outrageous, ale im je odebrano za zjedzenie itemu przeznaczonego tylko dla admina. Ponadto dostali disconnecta, a reconnect nastąpił dopiero na Ziemi. Nie zostało im nic innego. Doszło do zaproszenia trzeciego gracza.
Do gry można dołączyć tylko na zaproszenie 2 użytkowników zwanych rodzicami. Instalacja nowego użytkownika w grze trwa zazwyczaj 9 miesięcy. Powszechnie uważa się, iż gra rozpoczyna się w momencie narodzin, acz według niektórych zaczyna się ona już w momencie poczęcia, czyli rozpoczęcia instalacji gracza. Można ją anulować, ale niektórzy gracze tego nie pochwalają. Jeśli instalacja zakończy się przedwcześnie, postać gracza jest narażona na liczne niekompatybilności w początkowym etapie gry, może być osłabiona, mieć niższe statystyki, a nawet zakończyć grę na niskim poziomie. Pewne jest, że statystyki postaci gracza są zależne od statystyk i wyborów czynionych podczas instalacji przez starszą graczkę pełniącą rolę matki (np. używki obniżają, zaś zdrowy tryb życia może nawet zwiększyć statystyki przyszłego gracza). Gracz nie ma wpływu na to, na jakim serwerze (zwanym w grze państwem) się urodzi, podobnie nie ma wpływu na swój wygląd, płeć czy inne statystyki początkowe – są one losowo kształtowane przez oprogramowanie serwera. W późniejszych etapach gry jest możliwa zmiana pewnych aspektów wyglądu zewnętrznego swojej postaci, w procesie zwanym operacją plastyczną lub zmianą płci, jednak wiążą się one z dużymi kosztami i większość graczy na nie nie stać.
Podczas gry istnieje możliwość wylogowania się. Przeważnie następuje to wieczorem lub nocą (na różnych serwerach jest różny czas). W nocy na serwerach zostają tylko gracze zdobywający doświadczenie w pracy oraz studenci medycyny. Ponowne zalogowanie się jest możliwe po około 8 godzinach chyba, że włączymy opcję budzik. Czas braku aktywności na serwerze jest potocznie nazywany snem. Podczas jego trwania na konsoli gracza wyświetlane bywają różne scenki nazywane marzeniami sennymi. Niektórzy gracze miewają problemy z wylogowaniem się, fachowo zwane bezsennością. Z kolei wylogowanie jest obowiązkowe – odkładanie go w czasie spowoduje obniżenie statystyk, a także niekontrolowany logout. Pewna część graczy wykryła w grze opcję zwaną „świadomym snem”. Jest ona dostępna w czasie wylogowania i pozwala samemu wcielić się w postać admina. Rozgrywka ma jednak pewne wady – jest tu pełno bugów, możliwość interakcji jedynie z botami oraz krótki czas gry.
Intro do gry trwające 9 miesięcy. Niektórzy sądzą, że to nie jest intro, tylko download gry. Nikt tak naprawdę tego nie potwierdził. W każdym razie to jest początkowy samouczek wyjaśniający jak grać i co robić – wówczas gracz uczy się podstawowych ruchów – są one jednak dosyć ograniczone, sprowadzających się do nastawień (wojownicze – kopnięcie, lub eksploracyjne – przekręcenie się). Po 9 miesiącach dochodzi do oficjalnej rejestracji usera, i tak gracz wchodzi w…
Pierwszym etapem gry jest wiek niemowlęcy i dziecięcy. Można powiedzieć, że jest to bardzo rozbudowany samouczek, w którym rolę nauczycieli na samym początku odgrywają rodzice. To oni uczą nowego gracza, w jaki sposób poruszać się po świecie i przekazują mu podstawowe umiejętności, jak mówienie czy interakcja z innymi graczami. Zapewniają również pożywienie i opiekę w pierwszych etapach.
Kolejną fazą jest wiek szkolny. Dla wielu jeden z trudniejszych etapów. Zaczyna się, gdy postać rozwojem dochodzi do ok. 7 poziomu (w zależności od zasad serwera oraz poczynań rodziców). W tym etapie gry pogłębiana jest wiedza gracza w wielu dziedzinach. Również w tym momencie zaczynają być dostępne pierwsze tzw. dokonania, przełomowe dla przebiegu gry chwile, np. pierwszy pocałunek. Etap szkolny jest stosunkowo długi i mozolny. Gracz kończy ten element rozgrywki zazwyczaj około 20-30 poziomu.
W międzyczasie aktywuje się podpoziom bycia nastolatkiem. Jest to niezwykle burzliwy i chaotyczny etap. W nim znacznie wzrasta stopień interakcji z innymi postaciami, pojawiają się nowe, wcześniej niedostępne, opcje i dokonania, np. obudzenie się po pijaku na szwedzkim kutrze rybackim lub w pociągu po drugiej stronie mapy serwera.
Stadium szkolne skutkuje najczęściej wybraniem klasy postaci. Zależy ona od wiedzy, jaką jednostka zdobywała przez cały poprzedni okres, a także od zainteresowań i poglądów gracza. Niektórzy użytkownicy oszukują, używając ułatwień w postaci tzw. wujka na stanowisku. Jest to źle postrzegane przez innych graczy i uważane za akt lamerstwa.
W okolicach 18. poziomu doświadczenia (na niektórych serwerach od 15.) przed graczem otwiera się droga do klasy żołnierza. Po przejściu komisji poborowej, a następnie szkolenia, gra zamieniała się w rasową strzelankę. Istnieje też możliwość kierowania pojazdami, a w miarę awansów w wojsku, gra zaczyna przypominać strategię czasu rzeczywistego bądź taktyczny shooter, gdzie gracz kieruje podległymi oddziałami. Do niedawna dla wielu graczy unikanie przymusowego nabycia klasy żołnierza stanowiło osobną mini-grę, lecz ostatnio, dzięki moderatorom na serwerze Polska, jest wyborem opcjonalnym.
Kolejny etap gry przejawia się możliwością przyjmowania regularnych questów (zatrudnienia), za które dostajemy wynagrodzenie. Przeznaczane jest ono na pożywienie, płacenie rachunków, kupowanie kolejnychitemów itp.
W okolicach poziomu 16 do 40 gracze doświadczają uczucia miłości, łączą się (trwale bądź mniej trwale) w pary w celu dalszego wspólnego prowadzenia gry. Zyskują wówczas możliwość urozmaicenia chwil czasu wolnego mini-grą pt. seks(interakcja między dwoma graczami, którego wynik zależy od statystyk i działań obu graczy). Oprócz narkotycznej przyjemności dla jego uczestników, seks umożliwia zaproszenie do gry kolejnego użytkownika. Nazywane jest to poczęciem dziecka. Z racji stopnia trudności wielu graczy stara się ten quest pominąć lub oddalić go w czasie. Istnieją cracki zwane środkami antykoncepcyjnymi, które nie dopuszczają do przypadkowego zaproszenia nowych użytkowników. Ich używanie spotyka się z ostrą krytyką ze strony części użytkowników teistycznych, wskazujących na rzekomą niezgodność z instrukcją oraz wyższym celem gry. Jeśli jednak para graczy pragnie zaprosić kolejnego usera, to na kobiecą postać w związku przypada wielka odpowiedzialność przetrwania co najmniej 8 miesięcy w roli serwera instalacyjno-konfiguracyjnego. Stan ten nazywany jest ciążą i powoduje 9 miesięcy zmian w parametrach postaci: rośnie jej brzuch (pełniący rolę pojemnika inkubacyjnego), a parametry nastrojów zmieniają się wg pełnej możliwej amplitudy.
Większość użytkowników grających na stałe jako para rejestruje formalnie ten fakt w urzędzie macierzystego serwera. Po latach para znudziwszy się sobą lub pragnąca zmiany osób sparowanej konfiguracji może zapoczątkować proces zwanyrozwodem, któremu często towarzyszy mini-gra PVP o nazwie proces sądowy.
Schyłkowym etapem jest starość. Niestety, na bardzo wysokich poziomach doświadczenia spadają statystyki związane z siłą i kondycją. Później następuje już koniec gry i outro zwane śmiercią. Po tym etapie gry gracze mają możliwość beta testów gry Ludzki Żywot 2, którego premiera, według kalendarza Majów, planowana jest w grudniu 2012 roku. została przeniesiona na któryś miesiąc roku 2060.
Po grze mającej ok. 100 poziomów gracz może zostać wybranym przez admina i zdobyć konto premium trafiając do serwera niebo, uzyskać okazję do otrzymania wymienionego wyżej konta na serwerze czyściec lub dostać bana na wieczność na serwerze piekło. W gildii piekło jest możliwość zdobycia konta premium poprzez nawiedzanie żywych graczy i ściągania ich na ciemną stronę. We wszystkich przypadkach level gracza nie może być w żaden sposób zwiększony. Ciekawostka: Jeżeli zwłoki gracza nie zostaną odpowiednio zabezpieczone może domagać się tego jako duch.
W grze jest dostępnych bardzo wiele klas postaci. Co ciekawe, możliwe jest rozwijanie kilku klas jednocześnie. Poniżej kilkanaście najciekawszych:
Jak w wielu innych MMORPG, także i w Ludzkim żywocie występują tzw. Gildie skupiające graczy. Cele gildii są różne; przykładowo może to być bogacenie się, podbijanie innych gildii, monopolizacja rynku itemów czy walka z innymi gildiami. Członkowie niektórych gildii posiadają specjalne prawa.
Na serwerze Polska najpopularniejszymi gildiami są:
Co ciekawe, udzielanie się w jednej gildii nie wyklucza bycia w innej. Przykładowo – wielu polityków to jednocześnie menele, a niektóre dzieci neo to też członkowie gildii harcerskiej.
Urozmaiceniem gry są rankingi. Tak zwanym podcelem gry jest zdobycie jak największej popularności i wpływów wśród graczy. Są rankingi pojedyncze, najczęściej zależne od gildii, a także ogólne. Spisywane są na forum gry, chociażby w takich działach jak New York Times. W rankingach ogólnych niemal zawsze przodują politycy oraz naukowcy. Do dziś trwa jednak spór, kto powinien mieć pierwsze miejsce w rankingu ogólnym - jedni twierdzą, że powinien to być Albert Einstein, inni że Jezus Chrystus, jeszcze inni sławią Mahometa, inni zaś na pierwszy miejscu widzą gracza o nicku Józef Stalin, czy o nicku Juliusz Cezar.
Są to stany wywołane przez złośliwe boty zwane drobnoustrojami. W tym stanie gracz ma obniżone staty, głównie siłę i kondycję. Przy niektórych chorobach gracz traci także HP i może przedwcześnie zakończyć grę. Gildie naukowców wynajdują specjalne itemy czyli tak zwane szczepionki i antybiotyki, które chronią organizm przed niektórymi drobnoustrojami lub usuwają je ze statów gracza, zaś gildia Lekarzy używa specjalnych potionów (w slangu zwanych lekarstwami), aby usunąć złośliwe boty z postaci gracza - niestety, niekiedy się to nie udaje. Do najczęstszych przyczyn należy: niewłaściwe rozpoznanie w minigrze diagnoza, brak odpowiedniego leku lub wiedzy medycznej, niewłaściwe leczenie; niekiedy także gra na danym serwerze uniemożliwia zastosowanie lekarstwa (przykładem jest np. serwer Sierra Leone). Boty wywołujące choroby dzieli się na wirusy i bakterie, członkowie wcześniej wspomnianych gildii posiadają wiedzę także o innych typach botów np. pasożytach.
Oficjalnych serwerów jest 193. Istnieją też serwery pirackie, najpopularniejsze to Kosowo, Osetia Południowa, Sosnowiec, Atlantyda czy Lemuria. Serwery nie są od siebie całkowicie oddzielone – mogą ze sobą handlować lub walczyć. Jeśli władze danego serwera są zanadto agresywne, organizacja serwerów oficjalnych (Organizacja antyNoobów Zjednoczonych, ONZ) nakłada na nie bana, zwanego w slangu graczy sankcjami. Serwery różnią się między sobą formą rządów. Obecnie na większości serwerów obowiązuje demokracja, głównie przez tutejszych obrońców demokracji.
Co jakiś czas pomiędzy serwerami odbywają się tak zwane wojny, w których uczestniczą gildie Żołnierzy. Podczas wojen powstają nowe serwery, zmienia się terytorium starych, a inne znikają na zawszę. Ostatnio maksymalna liczba wojen została ograniczona z powodów zbyt dużej ilości graczy podczas nich ginących.
Niektórzy wierzą, że w Ludzkim żywocie istnieją inne serwerownie. Część graczy utrzymuje, że widziały pojazdy pochodzące prawdopodobnie spoza Ziemi. Powstała też teoria, że Oni zatajają graczy z innych miejsc niż Ziemia.
Co ciekawe istnieje także niedostępny dla ludzi serwer Albania, zwany Nibylandią. Jest to miejsce bugów i niedociągnięć. W teorii serwer ten nie powinien istnieć. Plotki mówią o znanym hakerze szatanie, który przyczynił się do powstania okresu zmasowanego banowania nazwanego Wielkim Potopem. Podczas grzebania w skryptach przypadkiem zbugował plik o nazwie grzesznicy, co spotkało się z ostrym sprzeciwem Głównego Admina – ten postanowił wywołać globalny reset serwerowni Ziemia komendą Flood, przy okazji zostawiając użytkownika o nicku Noebezpiecznego poprzez wysłanie do niego E-Maila dotyczącego nadchodzącego kataklizmu, zawierającego instrukcje jak uniknąć bana. W dodatku z powodu braku odpowiednich umiejętności zamiast piekła stworzył zabugowany świat, pełen niedociągnięć i błędów, zwany Czyśćcem, który ponoć został dodany do oficjalnej wersji gry po śmierci w pewnym Service Packu. Za próbę dostania się na ten serwer bez uprzedniego zgonu i osiągnięcia odpowiedniej równowagi dobrych i złych uczynków jest automatyczny kick lub permban. Świat ten miał ponoć zostać ostatecznie usunięty, ale zrezygnowano z tego pomysłu, gdyż programy w nim zawarte były napisane trudnym kodem HTML, przez co przyczyniono się tylko do wydania paru łatek z nim związanych.
Trwają prace nad nowymi serwerami. Możliwe, że w przyszłości gracze będą mogli grać także na serwerach znanych jako Mars czy Kosmos, ale na razie nie są to potwierdzone informacje. Niektórzy uważają, że te serwery są już zajęte przez użytkowników z innych gier nazywanychkosmitami. Uważa się, że istnienie takich gier podobnych do Ludzkiego Żywota jest bardzo możliwe, ponieważ w dużej odległości od głównego serweru Ziemia istnieje wiele innych znanych serwerów. Wiele osób uważa, że skoro te serwery zostały już stworzone, to muszą tam być jacyś gracze. Na razie możliwość dotarcia na serwery inne niż Ziemia jest zablokowana. Jednak dużo graczy twierdzi, że widziało graczy z serweru Kosmos. Możliwe, że tamci gracze mają odblokowane inne funkcje premium, takie jak używanie specjalnych pojazdów UFO, czy wyższe punkty inteligencji.
Grę urozmaicają odbywające się dość często rozmaite eventy. Ludzki Żywot bije pod tym względem pozostałe MMORPG na głowę. Mogą organizować je nie tylko moderatorzy, ale także rozmaite gildie, a czasem nawet pojedynczy gracze. Czasem za udział w eventach można otrzymać w nagrodę rozmaite itemy lub złoto, czasem jednak liczy się jedynie dobra zabawa. Kilka przykładowych eventów:
Kryzysem gospodarczym jest nazywana każda sytuacja, kiedy dla większości graczy na danym serwerze zaczynają opadać dochody, a ceny produktów i usług rosnąć. Trzy razy (1929, 1970, 2007) zdarzyło się, że kryzys dotyka prawie wszystkie serwery. Poza wymienionymi już skutkami podnosi się m.in. poziom gry, zwiększa się ilość botów o nazwach bot-przestępca oraz bot-skorumpowany-urzędnik, wartość złota spada. Moderatorzy otrzymują zadanie Wyjść z kryzysu, w przypadku wykonania misji mają prawo dłużej być moderatorami, jak się nie uda są wymieniani. Niestety, błąd w skrypcie powoduje, że zmiana moderatora nie kończy automatycznie Kryzysu. Dlatego zmiana moderatorów może być bardzo szybka i nieprzewidywalna.
Na temat „Kryzysu gospodarczego” narosło wiele plotek. Która jest prawdziwa nie jest pewne, gdyż kod tego eventu jest niezwykle zawiły. A oto kilka plotek:
Event ten jest całkowitym przeciwieństwem poprzednika. Poziom trudności spada, złoto ma większą wartość, gracze więcej zarabiają i ceny mają sensową wartość. Niestety, jego kod jest na tyle dobrze napisany, że Prosperita występuje tylko wtedy, kiedy ma wystąpić. Nie ma też błędu, że event wywoływany jest, chociaż nie powinien być (jak w przypadku Kryzysu gospodarczego). Moderatorzy otrzymują wtedy długotrwały fairand. Po rozpadzie serwera Związek Radziecki admin uznał, że prosperita zbytnio ułatwia grę. Kod zaczyna być powoli usuwany.
Te największe organizowane są przez moderatorów niektórych serwerów, jednak są i mniejsze, organizowane przez członków gildii urzędnicy oraz działaczy sportowych. Biorący udział w tych wydarzeniach gracze należą do gildii sportowców. Czasem polegają one na zaawansowanych technikach poruszania się (pływanie, bieg przez płotki, skoki narciarskie) lub na różnego rodzaju minigrach multiplayer, np. piłce nożnej, przypominającej nieco tryb „bombing run” z Unreal Tournament.
Za udział w tego typu eventach gracze, którzy osiągną najlepsze wyniki mogą otrzymać różnego rodzaju przedmioty takie jak medale lub puchary – które, choć nie zapewniają żadnych premii do statystyk i umiejętności, stanowią łakomy kąsek dla kolekcjonerów. Co lepsi gracze otrzymują także spore ilości golda, nierzadko większe niż przedstawiciele innych, bardziej wymagających klas.
Wśród wydarzeń sportowych najbardziej znane są organizowane co cztery lata Igrzyska Olimpijskie oraz Mundial. Istnieją także Zimowe Igrzyska Olimpijskie.
Organizowane są przez moderatorów serwerów. Polegają one na tym, że jeden serwer kieruje na drugi członków swej gildii żołnierzy z pominięciem procedur imigracyjnych serwera docelowego. Członkowie gildii obu serwerów otrzymują wówczas dużo rozmaitych questów, takich jak wysadzanie magazynów, masakrowanie graczy drugiego serwera czy udział w regularnych team deathmatchach. Częstą praktyką jest dołączanie do eventu członków gildii żołnierzy innych, zaprzyjaźnionych serwerów – nazywa się to „sojuszami”. Największy event wojenny w historii trwał dokładnie 6 lat i 2 dni (1.09.1939 – 02.09.1945).
Obecnie nie odbywa się już tyle eventów wojennych, co kiedyś, moderatorzy serwerów zauważyli bowiem, że przeciąganie się tychże ma negatywny wpływ zarówno na ilość graczy na serwerze jak i produkcję golda i itemów. W latach 1945-1989 zapowiadano event z użyciem broni nuklearnej, jednakże odrzucono ten pomysł, ponieważ mógłby on spowodować drastyczne zmniejszenie liczby graczy czy nawet poważne usterki techniczne uniemożliwiające grę na serwerowni Ziemia.
Żądza chwały i krwi, rozbudzona przez eventy sportowe bywa przez bardziej wojowniczych graczy zaspokajana przez samorzutną organizację mini eventów bitewnych, ustawek.
Event występujący od lata do jesieni. W terenach zwanych lasami pojawiają się itemy specjalne o nazwie Grzyby. Są ich dwa rodzaje: jadalne, np. podgrzybki i trujące, np. muchomory. Zadaniem graczy jest znalezienie jak największej ilości Grzybów jadalnych i pozostawienie jak największej liczby grzybów trujących w lesie. Z grzybów można zrobić specjalne itemy jadalne albo zarobić nieco golda sprzedając je w lokacji targowisko.
Serwery są pogrupowane w Kontynenty, charakteryzujące się zróżnicowanym poziomem trudności.
W grze oprócz trybu Easy (kontynenty: Europa, Ameryka Północna, Australia, część Azji), występują też tryby o podwyższonym stopniu trudności: Medium (Azja, Oceania, na pozostałych kontynentach można zakupić konto Menel) oraz Hard (Afryka, Ameryka Południowa, Antarktyda). Na kontynentach przeznaczonych do gry w trybie Hard panują ekstremalne klimaty – od lodowato zimnego do piekielnie gorącego.
Gra w trybie Hard wyróżnia się też tym, że nieproporcjonalnie więcej czasu zabiera samodzielnie zdobywanie nawet najbardziej podstawowych produktów. Przedmioty również trzeba tworzyć samodzielnie. Ze względu na niski poziom golda na większości serwerów oraz nikłą sieć zaopatrzenia (bardzo mało sklepów) – nabycie przedmiotów (naturalne w trybie Easy), w trybie Hard jest utrudnione. Znienawidzona w trybie Easy szkoła jest tutaj luksusem.
Podobnie, znikoma ilość graczy o specjalności Medyk na tym poziomie powoduje, że nawet najmniejsza choroba może spowodować przyspieszony koniec gry.
Graczom zmieniającym tryb na Hard zaleca się staranne przygotowanie i przejście minimum rocznego samouczka adaptacyjnego.
Zdaniem gildii specjalnej, NASA, istnieje też tryb Hardcore z uwagi na warunki innych serwerowni (planet). Nie zostało to oficjalnie potwierdzone, lecz członkowie gildii NASA mówią, że człowiek może żyć w trybie Hardcore tylko z odpowiednimi itemami i addonami, takimi jak buty antygrawitacyjne lub skafandry odporne na ciśnienie. Gra w trybie Hardcore wyróżnia się tym, że 3 razy więcej czasu niż w trybie Hard zajmuje wytwarzanie itemów nawet najprostszych i najbardziej podstawowych. Dodatkowo, w trybie Hardcore nie ma możliwości samodzielnego zdobywania itemów jadalnych, co uniemożliwia grę dopóty nie przygotowało się kilku stocków z itemami jadalnymi. Ponadto warunki w trybie Hardcore uniemożliwiają życie graczy (zbyt duże ciśnienie, gazy), powodując bardzo szybki koniec gry, jeżeli nie zaopatrzono się w addony umożliwiające życie na danej serwerowni (skafandry, tlen…).
Obecnie tylko kilku graczy takich jak np. Neil Armstrong mieli okazje uczestniczyć w trybie Hardcore.
Ludność graczy jest podzielona pod względem teorii, czy istnieje jakiś główny Admin, najczęściej utożsamiany z twórcą samej gry. Wielu nie wierzy w istnienie Admina. Większość jest jednak jego zwolennikiem i aby nie dostać kicka przed końcem gry, albo wiecznego bana, stosuje się do jego reguł. Aczkolwiek nawet wśród wierzących istnieją rozbieżności co do szczegółów postaci Admina. Część graczy (znanych jako chrześcijanie) twierdzi, że głównym adminem Ludzkiego Żywota jest Bóg, który posiada też dwa inne konta: Jezus oraz Duch Święty. Część osób wspomina także o botach, znanych jako anioły i demony. Jeden z nich nazywa się Anioł Śmierci i odpowiada za kicki oraz Game Overy.
Niektórzy z tych graczy próbują się dogadać z botami za plecami Admina, zostając czarnoksiężnikami i wiedźmami.
Inni gracze natomiast twierdzą, że Admin dawno temu porzucił grę na rzecz innej.
Rozwój literatury i sztuki filmowej pozwala domyślać się, że to poszczególne studia wydawnicze (główne i pomniejsze) rozgrywają grę pomiędzy sobą, zbierając punkty za ilość i jakość graczy grających wg ich instrukcji. Każde tez snuje ambitne plany pokonania pozostałych i zostania jedynym obowiązującym punktem widzenia na naturę i cel gry.
Wg tego spojrzenia Evolution Studios została wprowadzona jako porównawcza grupa kontrolna, kanalizująca poczynania graczy odpornych na wpływowe efekty specjalne (cuda, uzależnienie od magii, demonstracje wojsk anielskich itp). Zwolennicy tego studia są skłonni uznać istnienie bytów zewnętrznych mających wpływ na grę tylko w przypadku, kiedy Oni poruszając się silnikowymi statkami kosmicznymi grzecznie przedefilują przed ich teleskopami. Stąd też pojawiające z rzadka w Grze informacje o UFO.
Między graczami pojawiła się plotka, że w 2012 r. miało nastać zamknięcie całej serwerowni Ziemia. Według niektórych, miała nastąpić wtedy jedynie przerwa techniczna i wprowadzenie m.in. upragnionych patchy i update'ów. Rozniosła się też plotka na temat betatestów gry Ludzki Żywot 2, którego finalna wersja miała ukazać się wkrótce. Inni twierdzili, że serwery w ogóle się nie podniosą, a kolejni uważali, że po prostu nie stanie się nic. Rozwój wydarzeń udowodnił, że rację miała ostatnia grupa.
Wśród graczy bywają hakerzy, twierdzący, że udało im się dostać do zaplecza gry lub nasłuchać kodowanie poleceń admina i znają przyszłość. Bardziej znanym hakerem jest Nostradamus, który grał w grę około aktualizacji 1.5.0.3–1.5.6.6 i wyciągnął z gry parę ciekawych informacji. Jednak spekuluje się, że znalazł tylko dziurę w plikach, którą Administrator załatał wydając Service Pack.
Niektórzy również marzą o cheatach, ale oficjalnych nikt nie odkrył. Kod gry jest jak do tej pory niezłamany i nie powstały również żadne trainery. Krążą pogłoski, że Usain Bolt ma speedhacka, Simo Häyhä miał aimbota, niektórzy z gildii Armia używają wallhacków termowizyjnych, zaś ninja odkryli sposób na włączenie ghost mode. Ponoć około 2500 lat temu żył haker o nicku Budda, który obmyślił we własnej głowie, jak funkcjonuje kod gry. Znalazł bramkę w swoim IP, jednak nie był w stanie tego dokładnie przekazać, z tego powodu, że pakiety językowe zainstalowane na serwerach opierają się właśnie na tym kodzie.
Jak każda gra, żadna nie może obejść się bez glitchy, jednak w tej grze pojawiają się bardzo rzadko i zwykle jeśli admini się o nich dowiedzą, tworzą natychmiastowe poprawki. Jednym z najbardziej znanych glitchy na polskim serwerze był atak na pedofila który jest jedynym znanym przypadkiem gdzie przeżył strzał w brzuch bez kamizelki kuloodpornej (w ludzkim żywocie można paść po jednej kuli). Istnieją hipotezy, że to z powodu wypełnienia wszystkich możliwych questów wzrosło mu HP.
Życie chwalone jest za doskonałą oprawę audiowizualną. Każda lokacja dopieszczona jest w najmniejszych detalach, tekstury są w niewyobrażalnej rozdzielczości, cienie i gra świateł są w najlepszym, zapierającym dech w piersiach, wydaniu. Zdarza się jednak czasami zjawisko nazywane mgłą oraz związane z tym problemy z odległością rysowania horyzontu i wyświetlaniem tekstur. Innym niedociągnięciem jest możliwość przejścia do alternatywnego, niezbadanego i bezludnego serwera gry, co nierzadko skutkuje popadnięciem w nałóg.
Niesamowita jest sztuczna inteligencja NPC, jak np. zwierząt. Niektórzy twierdzą, że również one są graczami, tylko o dużo mniejszych prawach.
Fizyka w grze jest najwyższej jakości, bijąc na głowę dotychczasowe systemy takie jak Havok czy PhysX. Wielu użytkowników postanawia zgłębiać jej tajniki, wybierając gildię naukowca. Inną sprawą są ragdolle. Jest to jedna z niewielu gier gdzie każdy ragdoll ma swoją własną wagę a również unikalny sposób znikania. W innych grach ragdolle znikają po spojrzeniu na coś innego a tu znikanie trwa dość długo i jest to nazywane „rozkładanie”.
Do gry można przyłączyć się w prawie każdej konfiguracji sprzętowej. De facto – rozbudowa i ulepszanie parametrów sprzętowych gracza jest jednym z elementów gry! Wyjątkową sytuację stanowi przypadek gry o specjalnie podwyższonym stopniu trudności, gdy gra wylosuje nowemu graczowi jedną z mutacji letalnych, przydzielając grę na urządzeniach z wadami technicznymi: może nie działać głos, obraz bądź okienko komunikacji. Wówczas gracz jest nazywany niepełnosprawnym: odpowiednio głuchym, niewidomym bądź niemym. Z powodu przeciążenia serwera-matki (podczas etapu instalacji gracza w grze) występują też inne usterki, np. stałe ograniczenie punktów ruchu.
W wyniku choroby, zmiany otoczenia lub zażycia różnego rodzaju eliksirów, może wystąpić czasowa lub stała, subiektywna dla gracza zmiana środowiska gry. Nie wiadomo, czy postrzegane przez gracza zjawiska są różnymi odmianami świata gry, czy też są istotnie wynikiem błędów sprzętowych gracza.
Różne zwierzęta korzystają z innych kart graficznych i dźwiękowych niż człowiek; wynika to prawdopodobnie z odmiennego stopnia przydatności dla nich poszczególnych kolorów czy dźwięków. Np. karta graficzna psa nie obsługuje koloru, tylko wyświetla obraz w odcieniach szarości. Niektóre owady postrzegają świat w ultrafiolecie.
Pomiędzy graczami zdarzają się osoby obdarzone (losowo z przydziału) wyjątkowo wypasionym procesorem i/lub dyskiem twardym. W slangu gry graczy tych nazywa się geniuszami. Był nim m. in. Albert Einstein który przyczynił się do wczesnego wprowadzenia dodatku o nazwie energia nuklearna.
Wiele osób krytykuje Życie za jego miejscami bardzo wysoki stopień trudności. Nieprzewidywalność scenariusza skutkuje tym, że niemożliwe jest znalezienie solucji. Istnieją tylko ogólne poradniki dotyczące pojedynczych dziedzin życia. Zajmuje się tym m.in. psychologia. Brak zapisu w dowolnym momencie, a nawet systemu checkpointów drastycznie obniża grywalność i komfort grania. Kontrowersje budzi sposób zdobywania poziomów. Każdy poziom trwa stałą ilość czasu, niezależnie od ilości punktów doświadczenia.
Narzeka się też na wciąż niepoprawione bugi, momentami nieracjonalną fabułę oraz brak darmowych serwerów (często koszta są po prostu ukryte, ale nadal istnieją). Zmniejszenie opłat na serwerach od lat obiecywane jest przy okazji wyborów przez kolejnych kandydatów na moderatorów. Efektów obietnic jednak nie ma sensu się doszukiwać. Mimo to Ludzki Żywot nadal pozostaje najpopularniejszą grą na świecie.
Chińskie serwery krytykowane są za ogromne przeludnienie i obciążenie, stąd wprowadzono limit nowych kont – dwie osoby mogą wspólnie zaprosić do gry tylko jednego nowego gracza.
Mimo sporadycznych przypadków samobójstw, oraz kicków (które często są jedynie wypadkami), większość ludzi gra do naturalnego końca gry, osiągając całkiem wysokie poziomy doświadczenia rzędu 80–90. Wyższą średnią osiąga serwerJaponia, lecz nie ze względu na lepsze statystyki, tylko z powodu lepszych graczy. Oficjalnie najwyższy poziom zdobyła graczka na serwerze Francja, mianowicie 122. Niemal dogonił ją gracz serwera Polska, który osiągnął poziom 111 (oficjalnie). Nieliczni wiedzą też o niejakim Azerze, który w 1973 miał 168. poziom. Plotki głoszą, że miał cheat powodujący nieśmiertelność, ale dostał kicka. Legendami wysokich leveli byli jednak pierwsi gracze wersji od God Studios – gracz o nicku Matuzalemponoć osiągnął level 969, niestety w tamtych czasach nie prowadzono jeszcze highscores.
Lista najlepszych graczy jest tworzona przez gildię Guinness. Średnio gracze dochodzą do 70. levela. Teoretycznie gra ma nieograniczoną liczbę leveli, chociaż niewielu udało się dojść do poziomu setnego. Najwyższy uzyskany do tej pory level to 122. Niektórzy gracze twierdzą, że doszli do 130. lub 140. levela, jednak nie zostało to oficjalnie potwierdzone i uważa się ich za cheaterów. Najwyższe levele uzyskują najczęściej gracze z serwerów USA lub Japonia między innymi ze względu na dobrze rozwiniętą gildię Lekarzy na tych serwerach. Co ciekawe Ludzki żywot to jedna z niewielu gier, w których gracze płci żeńskiej uzyskują zwykle wyższe wyniki niż męskiej.
Poniżej lista TOP10 najlepszych graczy w historii zatwierdzona przez użytkownika o nicku Guinness:
# | Nick | Serwer | Level | Uwagi |
---|---|---|---|---|
1 | Jeanne Calment | Francja | 122 | |
2 | Sarah Knauss | USA | 119 | |
3 | Lucy Hannah | USA | 117 | |
4 | Marie-Louise Meilleur | Kanada | 117 | |
5 | Misao Okawa | Japonia | 116 | |
6 | María Capovilla | Ekwador | 116 | |
7 | Tane Ikai | Japonia | 116 | |
8 | Elizabeth Bolden | USA | 116 | |
9 | Besse Cooper | USA | 116 | |
10 | Jiroemon Kimura | Japonia | 116 |
Ciesząca się ogromnym powodzeniem gra zainspirowała postanie nieprawdopodobnej ilości dzieł pochodnych: książek i filmów dziejących się w jej świecie – wiele z nich opisujących rzeczywiste przypadki graczy. Ponieważ częścią gry jest odgadywanie jej zasad, powstało wiele prac o charakterze częściowych solucji, przybliżających zarówno mechanikę gry od strony technicznej, jak też prezentujących ogólną filozofię gry, zasady zdobywania nowych umiejętności oraz propozycje przejścia gry na przykładzie graczy minionych.
Większość gier komputerowych również czerpie garściami inspirację z motywów Ludzkiego Żywota, jednak żadna nie dorównuje rozległością i stopniem złożoności pierwowzorowi. Niezwykle mała ilość punktów stałych w grze i jej niezwykła podatność na modyfikacje przez graczy powoduje, iż każda rozgrywka jest w pamiętny sposób niepowtarzalna.
Z tych względów gra jest powszechnie uważana za najbardziej wpływowe dzieło wszechczasów.
W Ludzkim żywocie, podobnie jak w większości gier MMORPG, również występują bany.
Niektórzy hackerzy znaleźli sposoby na obejście banów permanentnych i tymczasowych poprzez opuszczenie więzienia. Wykorzystują różne luki w zabezpieczeniach, takie jak: nieuwaga strażników, specjalne itemy przynoszone przez znajomych w tortach, albo wyłączanie wykrywania kolizji w tunelach. Gracze nazywają to potocznie ucieczką. Luki te są usuwane między innymi poprzez wprowadzanie botów rejestrujących zachowanie osób zbanowanych.
Ciekawostka: Od banów mozna się odwołać. W slangu graczy nazywa się to apelacją. Może ona zostać przyjęta lub odrzucona. W niektórych przypadkach po przyjęciu i pozytywnym rozpatrzeniu odwołania gracz dostaje odszkodowanie, którym jest pewna kwota golda. Rzadko dochodzi do uniewinnienia, co oznacza, że graczowi anuluje się bana i daje komuś innemu. Uniewinienie zwykle powstaje wskutek błędu w mini-grze Śledztwo, które prowadzi do nałożenia bana niewłaściwemu graczowi.
W grze Ludzki żywot można zakładać Party (Związek małżeński). W zależności od serwera, przynależności do Gildii i wybranej Klasy postaci można zakładać Party 2 lub więcej osobowe. Na niektórych serwerach dozwolone jest zakładanie Party przez graczy tej samej płci.
Uwaga! Przy rozwiązywaniu Party (rozwód) może dojść do sytuacji gdzie członkowie Party będą musieli się podzielić lootem (itemami) zdobytymi podczas trwania party.
Tak jak w każdej innej grze, w Ludzkim Żywocie są nooby. Oto niektórzy z nich: