Data: 22-09-2023 11:45, dodane przez Bartek111:Zmiana kordów z oryginalnych
N 50° 19.762'
E 19° 11.184'
Na te z wpisu coośka
N 50 19.827
E 19 11.072
Do tego zmiana spoilera - obrazka
Do tego zmiana spoilera - tekstu
Skrzynka umieszczona na jednym z dwóch dąbrowskich dworców kolejowych. W centrum DG znajdują się dwa budynki będące niegdyś dworcami kolejowymi, aktualnie oba nieczynne.
Starszy (ten między torami, przygotowany do wyburzenia) był dworcem kolei Warszawsko - Wiedeńskiej, nowszy to dworzec kolei Nadwiślańskiej.
Dworzec kolei Warszawsko - Wiedeńskiej:
Tory kolei Warszawsko-Wiedeńskiej dotarły do Dąbrowy w 1858 roku. Postanowiono do istniejącej linii kolejowej dobudować odgałęzienie z Ząbkowic do Sosnowca. Linia ta nie pokrywała się z innymi istniejącymi torowiskami. W związku z tym musiały powstać nowe budynki dworcowe. Wybudowano budynek dworca oraz magazyny towarowe. Powstały bocznice dochodzące do huty Bankowej i kopalni Paryż.
Wraz z rozbudową bocznic oraz przeniesieniem (wybudowaniem nowego) dworca kolei Nadwiślańskiej, budynek kolei Warszawsko-Wiedeńskiej znalazł się pomiędzy torowiskami. Można było do niego dojechać drogą prowadzącą do huty, ale dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych, około roku 1910, wybudowano metalową konstrukcję kładki ułatwiającą podróżnym dostanie się do budynku głównego dworca i na perony. Kładka została rozebrana w 2003 roku ze względu na jej zły stan techniczny.
Dworzec kolei Nadwiślańskiej:
Budynek ten powstał jako nowa stacja kolejowa kolei Nadwiślańskiej (Iwangrodzko (Dęblińsko) - Dąbrowskiej, zwanej również "Radomką") w początkach XX wieku.
Poprzedni znajdował się w miejscu, gdzie dzisiaj stoi budynek Pałacu Kultury Zagłębia. Ze względu na rozwój gospodarczy miasta, oraz zmianę układu torowisk dostosowaną potrzebą chwili, postanowiono na przeniesienie stacji w pobliże dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Nowy budynek został wymurowany z cegły i otynkowany. Obok istniały magazyny towarowe i bocznice kolejowe.
Ze względu na bezpieczeństwo pasażerów dworca, około roku 1910 wybudowano metalową konstrukcję kładki ułatwiającą podróżnym dostanie się do budynku głównego dworca Warszawsko-Wiedeńskiego i na perony. Kładka została rozebrana w 2003 roku ze względu na jej zły stan techniczny.
Odnośnie kesza:
Mikro-magnetyk umiejscowiony przy dworcu kolei Nadwiślańskiej. Przy podejmowaniu uważać na bystry wzrok pani z "kasy biletowej" oraz oczekujących na pociąg.