Budowa połączenia z Malczyc do Wołowa sięga początku XX wiek. Miało to być uzupełnienie prywatnych kolejek cukrowniczych Jawor - Malczyce i Strzegom - Malczyce.
Koncepcja zachodniej linii obwodowej dla Wrocławia uzyskała ok. 1912 roku akceptację parlamentu pruskiego, stąd budowę linii sfinansowano ze środków państwowych. Budowę rozpoczęto na przełomie 1913/1914 od najbardziej skomplikowanej budowli inżynieryjnej - trójprzęsłowego, 182-metrowego mostu przez Odrę w Lubiążu. Wybuch wojny spowolnił budowę linii, stąd blisko dwunastokilometrowy odcinek Wołów - Rataje oddano do użytku 1 maja 1916 roku, a 3-kilometrowy odcinek Rataje - Lubiąż 15 grudnia tegoż roku. Kwestie militarne i kryzys powojenny nie pozwoliły na ukończenie linii, stąd brakujący blisko 9-kilometrowy odcinek Lubiąż - Malczyce oddano do użytku dopiero 1 maja 1923 roku i to za cenę nieukończenia wszystkich prac budowlanych.
Stacja Kawice. Przed wojną kursowały 3-4 pary pociągów lokalnych na dobę. 24-kilometrową trasę pociąg pokonywał w 50 minut.
Skrzynka dwusystemowa OC/GC.