MOST NA RURZYCY
Obiekt, do którego odwiedzenia chciałbym zaprosić jest pozostałością dawnej drogi kolejowej łączącej miasta Złotów i Wałcz. Linia ta została otwarta w roku 1914 początkowa na odcinku Złotów – Płytnica (1914-09-10), a po dwóch miesiącach oddano do użytku drugą część Płytnica – Wałcz (1914-11-25). Linia miała łącznie 49,5 km długości. Przebieg linii na zdjęciu numer 1
Linia ta została rozebrana w 1945 roku przez wojska rosyjskie wyzwalające te tereny, a jej części zostały zagrabione i wywiezione do Rosji. Na całej jej długości oprócz tego obiektu było jeszcze kilka efektownych konstrukcji, które również warto odwiedzić. Ich stan jest różnorodny głównie z uwagi na fakt, że wycofujące się wojska niemieckie próbowały wysadzać wszystkie strategiczne miejsca w tym mosty. Stąd niektóre zachowały się częściowe, po innych zostały jedynie cząstkowe ślady. Niemniej prawie na całej długości linii pozostały bądź nasypy kolejowe, bądź leśne ścieżki piesze lub rowerowe – zachęcam do odwiedzania.
Jeśli chodzi o sam most na Rurzycy to robi on imponujące wrażenie, przynajmniej na mnie. Przede wszystkim jest to jeden z nielicznych, o ile nie jedyny taki obiekt, który nie został wysadzony i zachował się w naprawdę niezłym stanie. Po drugie umiejscowiony jest w bardzo ładnym miejscu na zbiegu szlaków rowerowego biegnącego z Płytnicy do Tarnowa i kajakowego – niezapomniane spływy Rurzycą z Trzebieszek lub jednego z dalszych miejsc po drodze np. Wrzosy do Krępska.
Most kiedyś i dziś na zdjęciach 2 i 3.
Więcej zdjęć tego mostu oraz innych obiektów linii kolejowej dostępne w serwisie Baza Kolejowa.
KESZ !!! Ukryty na kordach w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu. Skrzynka normalna na starcie zawiera 4 geokrety (poproszę o wymianę J), 3 certyfikaty dla pierwszych trzech znalazców, logbook, długopis, worek zewnętrzny i worki strunowe na do serwisu, oraz kilka gadżetów na wymianę.
Kesz dostępny pieszo, rowerowo (szlak biegnie ścieżką na moście) i kajakiem (tuż obok mostu jest popularne miejsce na zacumowanie kajaków i wyjście na ląd). Samochodem można podjechać na odległość ok. 1 km do stacji kolejowej Płytnica (waypoint 1) i stamtąd spacerkiem przejść się do obiektu. Chociaż droga jest na tyle szeroka, że auto dałoby radę to pamiętaj, że jesteś w lesie i poruszanie się autem możliwe jest TYLKO i WYŁĄCZNIE po drogach w tym celu udostępnionych. Akurat ten odcinek nie jest udostępniony, więc USZANUJ TO.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Parking | --- | Tutaj można pozostawić samochód i pomaszerować ładną leśną drogą do celu oddalonego o 1 km.. |