Prośba autora tej skrzynki do jej zdobywcy:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kościół parafialny pw. św. Ludwika wzniesiony w latach 1739 – 80 wg projektu Pawła Fontany, z fundacji Pociejow, Flamingów i Czartoryskich .Restaurowany w 1850 roku i w latach 1993 -94. W latach 1950-52 odbudowano po zniszczeniu wieżę wschodnią.Ostatnią91979 – 81) przeprowadzono restaurację obiektu z przykryciem dachów blacha miedzianą. Obiekt późnobarokowy typu centralno – wydłużonego, na rzucie ośmioboku z dwoma kwadratowymi wieżami od frontu oraz części prezbiterialnej wraz z dwoma zakrystiami od północy. Trzon korpusu budynku tworzy wyniosła, zbliżona do elipsy nawa otoczona obejściem utworzonym dwoma szeregami kaplic połączonych jednolite ciągi skośnymi przejściami. Prostokątne prezbiterium i takież kaplice ze skarbcem i lożą na piętrze przeźroczami otwarte są na prezbiterium. Natomiast ściany boczne prezbiterium ujęte płytkimi wnękami arkadowymi, ściany nawy rozczłonkowane pilastrami o zdwojonych kapitelach kompozytowych podtrzymujących masywne belkowanie. Arkadowe przejścia między kaplicami bocznymi ujęte w pilastry , nad nimi przeźrocza przysklepione łukami koszowymi. Ściany kruchty rozczłonkowane płytkim wnękami arkadowymi. Sklepienie w nawie kolebkowe z lunetami. Prezbiterium pod eliptyczną spłaszczoną kopułą. Zakrystie sklepione kolebką z lunetami kolebkowo- krzyżowe. W prezbiterium drewniane portale przy drzwiach wiodących do zakrystii zwieńczone supraportami z portretami w owalnych ramach: Ludwika Pocieja i Adama Czartoryskiego. Nad portalami otwory lóż w drewnianych rokokowych obrazach. Przy filarach nawy 6 rzeźbionych w drewnie figur przedstawiających ojców i doktorów kościoła oraz świętych władców: Konstantyna i Stefana , późnobarokowe, wykonane przez rzeźbiarza lwowskiego Macieja Polejowskiego
Fasada dwuwieżowa, trzyosiowa z cofnięta nieco częścią środkową i lekko wypukłymi ścianami wież. Rozczłonkowana pilastrami toskańskimi w wielkim porządku architektonicznym, dźwigającym wydatne belkowanie i profilowany gzyms. Ponad częścią środkową szczyt z parzystymi pilastrami kompozytowymi o trzonach wygiętych u dołu, ujętym po bokach obeliskami oraz zwieńczony sfalowanym naczółkiem z figurą NMP i wazonami po bokach. Wieże czterokondygnacyjne rozczłonkowane pilastrami. Portal główny ujęty skośnie ustawionymi wielokrotnymi pilastrami parą kolumn na cokołach, zwieńczony szczytem z półkolistym gzymsem. Wyżej w szczycie okno zamknięte półkoliście z pilastrami po bokach. W ścianach wież na wysokości pietra nisze z późnobarokowymi rzeźbami św. Pawła i Antoniego. Naroża nawy i prezbiterium zaokrąglone i ujęte pilastrami, gzymsy wydatne, profilowane. Prezbiterium i skrzydła transeptu zwieńczone trójkątnymi szczytami. Nad nawą odcinki attyki balustradowej. Okna w uskokowych , uszatych obramieniach. Dach nad nawą kopulasty wielopołaciowy , łamany zwieńczony wieżyczką sygnaturki z barokowym hełmem. Hełmy wież ośmiopołaciowe, łamane z grzebieniami falistymi na krawędziach , zakończone kopułami. Polichromia późnobarokowa(1780-86) wykonana techniką freskową. W prezbiterium sceny poświęcone św. Ludwikowi. W nawie malowidła z iluzjonistyczna architekturą, ze scenami z życia Chrystusa, a także sceny o tematyce ewangelicznej. W kruchcie kartusz z herbem Pociejów – Waga. Wnętrze wyposażone jednolicie z końca XVIII wieku, utrzymane w stylu rokoko. Ołtarz główny architektoniczny, murowany z bogata dekoracja snycerską i obrazem św. Ludwika, szkoły francuskiej. Ołtarze boczne posiadają obrazy także XVIII wieczne w bogatych rzeźbionych ramach. Ambona i chrzcielnica z analogicznymi baldachimami, na nich grupy rzeźb figuralnych ,Wykonane przez Macieja Polejowskiego i Michała Filewicza. Ławki, konfesjonały i meble w zakrystii późnobarokowe.
Co do kesza:
weź coś do pisania.
Skrzyneczka - pojemnik z magnesem.
Przed kosciołem
Powodzenia