Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
S-Ł: Okrągły kesz - OP76B9
parowozy parowozowni w Skierniewicach
Owner: meteor2017
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 121 m. ASL.
 Region: Poland > łódzkie
Cache type: Puzzle
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 19-11-2013
Date created: 19-11-2013
Date published: 19-11-2013
Last modification: 26-11-2020
18x Found
0x Not found
4 notes
watchers 5 watchers
176 visitors
18 x rated
Rated as: Excellent
3 x recommended
This cache is recommended by: Dombie, tygryskris, Werrona
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL



Budowa linii do Łukowa i wzrost przewozów tranzytowych z zachodu na wschód były powodem przydzielenia tutejszej parowozowni najcięższych polskich lokomotyw - Ty51, tzw. stokerów. Prowadziły one pociągi na odcinku Kutno - Skieniewice - Łuków - Małaszewicze. W 1957 roku było ich 22.

Ten fragment z broszury o skierniewickiej parowozowni stał się inspiracją do założenia tej skrzynki, co prawda według innego źródła pociągi towarowe na eSeŁce były początkowo prowadzone przez Ty45, a dopiero od ok. 1960 stokerami, a podobne rozbieżności można spotkać w informacjach do kiedy Ty51 kursowały na eSeŁce (raz przeczytamy że do końca lat 1970, a kiedy indziej że można je było spotkać jeszcze w połowie lat 80.), ale z grubsza możemy stwierdzić że parowozy te co najmniej ze 20 lat obsługiwały eSeŁkę.

schemat Ty51... a tak na marginesie, warto nauczyć się rozszyfrowywać oznaczenia parowozów - link



Dlaczego kesz jest okrągły? Ano spójrzcie na parowozownię na satelicie - jakieś okręgi, koła, wycinki koła... niestety wejście do środka jest tylko w nieliczne dni otwarte (link), dlatego współrzędne ustawiłem przy jednym z wejść, na pomniku techniki, który można obejrzeć z ulicy.

Udaj się w to miejsce i odpowiedz na kilka pytań:
- czy pomnik techniki jest osobowy (wtedy A=1), towarowy? (A=2), czy pospieszny (A=3)?
- czy jest to tendrzak? Jeśli TAK to B=4, a jeśli NIE to B=5
- rok konstrukcji tego modelu to 19CD
- ma on numer EF

My tu sobie gadu gadu o historii, spisujemy jakieś cyferki, a tymczasem pan Marian po paru głębszych w barze Semafor, założył się z kolegami że dojedzie parowozem do Puszczy Mariańskiej i  zajumał Ty51-1 ze zbiorów parowozowni. Na szczęście w tendrze prawie nie było węgla, wygasło pod kotłem i parowóz stanął gdy każde z kół napędnych obróciło się ABCF razy. Pan Marian dał nogę, a kluczyki i dowód rejestracyjny parowozu ukrył na prawo od torów w dorodnym dębie i dobrze zamaskował jakimś drewienkiem.

Aha, tuż obok można obejrzeć okrągłe obciążniki naciągające trakcję. Dodajmy że matematycznie koło jest dwuwymiarową kulą, natomiast fantem obowiązującym w skrzynce są malutkie, szklane kule trzywymiarowe... ale może komu uda się wepchnąć do środka kulę cztero-, a może nawet n-wymiarową.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Plan parowozowni (Świat Kolei)
Ty51-1 w parowozowni Skierniewice
Pan Marian czai się przy Ty51-1 (w tej roli meteor2017)
Ty45-39 w skansenie Zduńska Wola - Karsznice
spoiler