W 1885 roku oddano do użytku linie kolejową przebiegającą od Dęblina przez Radom, Bzin (Skarżysko-Kamienna), Kielce, Olkusz, Sławków, Strzemieszyce do Dąbrowy Górniczej- Huta "Bankowa". Miała ona również odgałęzienia z Bzina przez Końskie i Opoczno do Koluszek oraz w przeciwnym kierunku do Ostrowca i Bodzechowa, a także ze Strzemieszyc przez Kazimierz Górniczy do miejscowości Maczki. Ponieważ Dęblin zwał się wówczas Iwanogrodem, kolej te nazwano Iwanogrodzko-Dąbrowską.
Budowano ją przez trzy lata siłami 18 tys. robotników. Była to najdłuższa linia kolejowa w ówczesnej Rosji i liczyła 433 wiorsty (461,9km). Zgodnie z zaleceniami ministra wojny, linia miała rosyjską szerokość toru (1524 mm) oraz przebiegała przez dwa tunele, które w razie wkroczenia wojsk nieprzyjacielskich do Królestwa Polskiego mogłyby zostać łatwo zniszczone, tym samym blokując transport kolejowy na linii. Na jeden z tych tuneli znajdujących się pod Miechowem warto zwrócić szczególna uwagę, ponieważ budowa jego na ówczesne czasy była prawdziwym wyzwaniem technicznym- ma on 746 metrów długości i ponad 5 szerokości.
Wśród 25 budynków stacyjnych znalazła się okazała stacja w Olkuszu, a także Wolbromiu i Sławkowie.
Obecnie dworzec w Olkuszu popada w ruinę, kasy biletowe wraz z poczekalnią zostały zamknięte w maju 2012 roku.
/źródło: Przewodnik po ziemi olkuskiej; O.Dziechciarz/